La desaparició d’una unitat de suport fa xocar l’institut Miquel Crusafont i Educació

L’institut Miquel Crusafont es manifestarà demà dia 27 d’abril a les 11 del matí, davant dels Serveis Territorials del Vallès Occidental, per protestar contra la reducció d’hores de docència destinades a la unitat de suport intensiu a l’educació inclusiva. Des dels Serveis d’Educació asseguren que han destinat els recursos suficients perquè aquest institut pugui atendre correctament aquests alumnes que mostren trastorns greus de conducta. 

Els Serveis territorials d’Educació al Vallès Occidental no dotaran de cap unitat de Suport Intensiu per a l’Escolarització Inclusiva (SIEI) a l’Institut Miquel Crusafont. Aquesta decisió no ha convençut al director de l’institut, Robert Velàsquez, qui ha convocat una manifestació que tindrà lloc demà dia 27 d’abril a les 11 del matí, davant dels Serveis Territorials. Tanmateix, les explicacions de Velàsquez i les del director dels Serveis, Jesús Viñas, no coincideixen.

Què és una SIEI?

Per obrir una SIEI es necessiten de cinc a deu alumnes diagnosticats amb trastorns greus de conducta, com poden ser l’esquizofrènia o l’asperger. Cada unitat de SIEI disposa d’un professor i mig i un educador. Aquest any el Miquel Crusafont gaudia d’una SIEI perquè tenia un total de vuit alumnes amb aquestes necessitats. L’any vinent, però, els Serveis Territorials no dotaran l’institut de cap SIEI.

La versió de l’institut 

L’institut Miquel Crusafont lamenta que l’any vinent no tindran cap unitat de Suport Intensiu per els alumnes amb necessitats específiques que queden a l’institut. Dels vuit estudiants que hi havia aquest any, l’any vinent quedaran tres. Això sí, segons assegura el director de l’institut, s’espera la reincorporació d’un alumne i l’entrada d’un de nou. Per tant, arribarien al mínim necessari per obrir la SIEI.

A més, Velàsquez ha acusat l’Equip d’Atenció Psicopedagògica de Sabadell (EAP), l’organisme que s’encarrega de diagnosticar aquests trastorns, de no voler fer-ho amb tres alumnes que, tant els professors de l’institut com des dels centres de primària d’on són originaris, creuen que pateixen algun tipus de trastorn mental. Si aquests nens fossin diagnosticats, l’institut ja comptaria amb vuit alumnes amb necessitats específiques i se’ls hauria de dotar amb una SIEI.

“L’EAP no es vol mirar aquests alumnes, tot i que des de l’institut seguim insistint. Ja està bé”, lamenta Velàsquez.

A més, Velàsquez denuncia que els alumnes en qüestió passaran de tenir una dotació de 58 hores a 9,5. Això ve donat pel fet de que la feina que abans feia un professor i mig i un educador, ara ho farà mig professor i un vetllador. Quan parlem de mig professor, ens referim a un professor que cobreix la meitat de les hores de docència que corresponen a un professional de l’educació.

Viñas (Educació): “les necessitats queden cobertes”

El director dels Serveis Territorials d’Educació, Jesús Viñas, assegura que si l’EAP no els ha diagnosticat més alumnes és perquè realment no tenen els trastorns de conducta dels que parla l’institut. A més, ha assegurat que ells doten de recursos en funció dels diagnòstics que els arriben. Per exemple, obren una nova SIEI a l’Institut Jonqueres, perquè hi ha deu alumnes amb aquests trastorns. Per tant, Viñas assegura que les dotacions s’ajusten a les necessitats dels centres i a la quantitat d’alumnes que els necessiten. “Les necessitats d’aquests alumnes queden cobertes, i no els dotem d’una SIEI perquè no necessiten cap SIEI”, argumenta Viñas.

Velàsquez i Viñas tampoc es posen d’acord en la quantitat d’hores de docència que es reduiran degut a aquest tancament de la unitat de suport intensiu. Viñas argumenta que els alumnes del Miquel Crusafont passaran de tenir les 58 a 30, aproximadament.

Foto portada: Façana de l’edifici d’Ensenyament. Autor: Google Street View.

Comments are closed.