El Miquel Crusafont es manifesta contra el tancament de la unitat de suport

Professors i pares del l’institut Miquel Crusafont s’han manifestat davant dels Serveis Territorials del Vallès Occidental, una seixantena segons el director del centre, per protestar contra el tancament de la Unitat de Suport Intensiu per a l’Escolarització Inclusiva (SIEI). La SIEI és, bàsicament, una unitat que ofereix especial atenció als alumnes amb trastorns mentals. Els Serveis Territorials justifiquen la decisió pel fet que l’any que ve la quantitat d’alumnes del Crusafont amb aquestes necessitats no arribarà al mínim establert. 

La discussió entre el centre i els Serveis ha arribat al seu punt àlgid en una manifestació on pares, mestres i el director de l’institut han expressat el seu descontentament amb el tancament de la Unitat de Suport Intensiu per a l’Escolarització Inclusiva (SIEI). La vorera de davant dels Serveis Territorials, l’organisme que s’encarrega de dotar als centres de les diferents SIEIs, s’ha omplert de pancartes amb consignes com “els recursos per a la inclusió no es toquen” o “no al tancament de la SIEI que porta tants anys ajudant”. També s’han pogut escoltar xiulades i crits de “fora hipocresia, no al tancament”.




Davant d’aquesta acció, cap membre dels Serveis Territorials ha sortit al carrer a parlar amb els manifestants, tot i que sí han atès la premsa. Tanmateix, hi ha prevista una reunió entre el director del centre, Robert Velàsquez, i l’equip d’inspecció. No obstant, no sembla que es pugui arribar a cap acord, donat que la versió de Velàsquez i la del director dels Serveis Territorials, Jesús Viñas, continuen sent totalment contraposades.

Viñas (Serveis Territorials) se cenyeix als criteris tècnics 

Pel director del Serveis Territorials, Jesús Viñas, la discussió “no ha de ser una qüestió de persones no especialitzades en el tema”, sinó que ha de respondre a criteris tècnics. Per obrir una SIEI és necessari un mínim de cinc alumnes amb aquestes necessitats, i les dades de les quals disposen des de Serveis afirmen que, a l’institut, només n’hi ha tres. Segons Viñas, aquestes xifres venen donades pels diagnòstics que s’han dut a terme des de l’Equip d’Atenció Psicopedagògica de Sabadell (EAP). Per tant, acusa al director del Crusafont d’estar utilitzant dades que inclouen alumnes no diagnosticats per l’organisme corresponent i que, per tant, “no s’ajusten a la realitat”.

“Si no ho ha diagnosticat l’equip, el director s’està basant en una opinió. Si realment es diagnostiquen i es detecten més, nosaltres posarem els recursos adequats al nombre d’alumnes que hi ha”, assegura Viñas.

A més, Viñas argumenta que tot i haver tancat la SIEI, els alumnes encara “comptaran amb el que es correspon amb la meitat d’una unitat de suport”. I, en aquest sentit, destaca que el Miquel Crusafont té una dotació de recursos més que suficients.

“Aquest és un centre de màxima complexitat, i té una dotació de plantilles superior als altres centres perquè la necessiten. No és cap regal. Però, en tot cas, estem parlant d’una plantilla més dotada”, argumenta.

Per últim, en relació a les denúncies de Velàsquez que asseguren que hi ha falta de diagnòstics, Viñas assegura que ja ha donat instruccions a inspecció per què “analitzin si el diagnòstic és clar”.

Velàsquez (IES Miquel Crusafont) no està disposat a cedir 

El director del centre Miquel Crusafont, Robert Velàsquez, no fa marxa enrere en la defensa que són les dades dels Serveis les que no s’ajusten a la realitat. Mentre Viñas només inclou tres en la llista d’alumnes diagnosticats, Velàsquez n’inclou cinc més. Aquesta xifra, per altra banda, seria més que suficient per seguir amb la SIEI.

Concentradció Institut Miquel Crussafont. Autor: David B.
Concentradció Institut Miquel Crussafont. Autor: David B.

Segons la versió del director del centre, hi ha dos alumnes que ja l’any passat estaven diagnosticats, que han estat atesos amb els recursos de la SIEI, però que des dels Serveis no van comptabilitzar en el seu moment perquè la unitat ja estava plena. “Per què aquests dos alumnes, que estan reconeguts, no ens el volen comptar?”, lamenta el director.

A més, hi ha dos alumnes que, des del centre, sospiten que puguin patir algun tipus de trastorn mental, i denuncien que l’EAP no els vol diagnosticar. Per últim, els càlculs del director també inclouen un nou alumne de primària que s’ha d’incorporar aquest any i que, segons ell, el març va ser acceptat com a membre de la unitat. L’any vinent, però, no hi ha cap raó per no incloure’l.

Foto portada: Concentradció Institut Miquel Crussafont, aquest dijous. Autor: David B.

Comments are closed.