Foto portada: una dona amb patinet pel carril de l'avinguda de la Concòrdia. Autor: Alba Garcia.

Demanen la col·laboració de la ciutadania per definir el Pla de Mobilitat Sostenible

L’Ajuntament inicia el procés de redacció i la posterior aprovació del Pla de Mobilitat Sostenible (PMUS) pels sis anys vinents. Així mateix, el govern municipal pretén que la major part de la ciutadania, experts i entitats puguin donar veu en aquest projecte, per millorar-lo. Les principals línies d’actuació del PMUS són la planificació d’una mobilitat segura, fomentar els transports de baixes emissions i els sostenibles, per poder millorar la qualitat ambiental de la ciutat.

L’Ajuntament ha presentat el Pla de Mobilitat Sostenible (PMUS), el qual es troba en la fase intermèdia de redacció, que permet repensar el pla i els seus eixos principals d’actuació per millorar la mobilitat del futur de Sabadell. La fase es concentra entre el novembre del 2020 i el gener del 2021. Actualment, el govern municipal comença la fase d’inici del procés participatiu, perquè la ciutadania pugui opinar sobre el projecte, en perspectiva de la mobilitat urbana els anys vinents. Tanmateix, una de les principals línies d’actuació és augmentar el transport sostenible, per revertir la situació d’emergència climàtica. Així ho assenyala la regidora de Desenvolupament Urbà i Transició Energètica, Mar Molina:

“El pla de mobilitat urbana, reprès del 2009, suposarà un instrument per redefinir el model de ciutat que volem, seguint el tema: ‘Sabadell més verd’. Per aquest motiu, cal caminar cap a una transició energètica en tota la ciutat, sense deixar-nos cap barri. Per cobrir de forma massiva les necessitats i on el vehicle privat tingui un respecte a la ciutadania”

L’equip redactor del pla ha començat a entrevistar una trentena de professionals i entitats relacionats amb la mobilitat per valorar les línies d’actuació del nou PMUS, així mateix, a partir del 10 de novembre començaran els dos processos de participació ciutadana, que són els següents: En primer lloc, els ciutadans podran debatre al Fòrum Territorial Virtual sobre cada districte dividit de la ciutat, a través de videoconferències. Es realitzaran diverses sessions fins al 4 de febrer i per poder-s’hi inscriure cal enviar un correu indicant el nom, telèfon i adreça electrònica de contacte i districte on es viu.

D’altra banda, la ciutadania podrà respondre un qüestionari mitjançant la plataforma Decidim Sabadell, inclourà cinquanta preguntes per establir el grau d’acord i desacord en les diverses actuacions, tanmateix hi ha la possibilitat de realitzar dues preguntes obertes. L’obertura del qüestionari serà el dia 10 d’aquest mes i es tancarà el 8 de febrer. Les conclusions que s’obtinguin d’aquests dos processos participatius les analitzarà posteriorment la Taula de Mobilitat de Sabadell, formada per entitats i experts de la ciutat.

“Demanem la participació del màxim de persones possibles, les eines que hem posat a disposició no tenen una limitació de persones. Necessitem la veu de la ciutadania per opinar sobre el pla de mobilitat”, assegura el tinent d’alcaldessa de Cohesió Territorial, Desenvolupament Urbà, Seguretat i Civisme, Jesús Rodríguez.

El Pla a Sabadell tindrà com a objectius l’increment de la mobilitat a peu i dels mitjans sostenibles , amb  bicicleta i transport públic, alhora que proposarà la racionalització de l’ús i presència dels vehicles privats. “Tothom hauria de fer el canvi cap a mitjans sostenibles, per millorar la vida de la ciutadania. Hem de treballar tots junt perquè les emissions de la ciutat siguin els mes sostenibles. L’ús de transport públic ha tingut un dèficit important i ha augmentat l’ús de vehicle privat, la qual cosa suposa una conseqüència de la pandèmia”, manté el tintent d’alcadessa.

Tanmateix, les principals línies d’acció del PMUS a la ciutat són:  la millora de la seguretat viària i respectar esplai públic de cada transport, afavorir les condicions per la mobilitat a peu, augmentar l’ús de la bicicleta, promoure un transport col·lectiu, fomentar l’ús racional de vehicle privat, optimitzar l’oferta d’aparcament de la ciutat, controlar i disminuir els nivells de contaminació atmosfèrica i acústica i estendre la sensibilització i conscienciació ciutadana sobre la mobilitat sostenible. Així mateix, el pla pretén aportar una mirada de forma conjunta i coordinada, amb els treballs de la taula d’emergència climàtica per abordar els nous canvis de futur.

El PMUS prové de la llei 9/2003, la mobilitat desplega un conjunt d’instruments de planificació de la mobilitat aplicables a diferents escales geogràfiques. En l’àmbit local correspon l’elaboració dels plans de mobilitat urbà. L’elaboració del PMUS esdevé obligada per llei per a tots els municipis que són capital de comarca, per aquells que sobrepassen els 50.000 habitants i per als municipis que es troben dins les zones de protecció especial de l’ambient atmosfèric.

Foto portada: una dona amb patinet pel carril de l’avinguda de la Concòrdia. Autor: Alba Garcia.

Comments are closed.