Rodalies Renfe preveu arribar als 600.000 usuaris al 2028

El pla de Rodalies de Catalunya s’actualitzarà aquest any, i està pensat per aplicar-se a deu anys vista. El seu coordinador, l’exconseller i exdiputat de CiU Pere Macias, es compromet a que el pla no sigui únicament teòric i utòpic, sinó que posa l’accent en la necessitat d’aplicar-lo des del realisme i la solvència. L’objectiu principal del pla, segons el coordinador, és arribar als 600.000 clients al 2028. Macias ha parlat del pressupost per dur a terme les accions previstes i, tot i que no ha concretat, assegura que les xifres “no decebran”. 

La nova actualització del Pla de Rodalies de Catalunya preveu incrementar els clients fins arribar gairebé als 600.000 clients des d’aquest any fins al 2028. Segons coordinador del Pla, Pere Macias, aquest augment respon a “una demanda creixent dels transports públics de Catalunya”, però també a les polítiques de sostenibilitat que s’estan aplicant, i que inclouen les restriccions de vehicles privats a ciutats com Barcelona.

Macias assegura que amb l’anterior Pla “tothom estava content, però era una barbaritat”. Per tant, una condició imprescindible per ell és que l’actualització sigui “realista i programàtica”, i “no caure en vells desitjos”. Seguint amb aquesta idea del realisme, el coordinador ha reconegut que des del 1996 i fins al 2017 Renfe ha perdut quota, concretament ha passat d’un 43 per cent a un 35. Per solucionar aquesta situació es necessita “augmentar la fiabilitat del servei”, afirma Macias.

Algunes accions previstes

El Pla, segons el coordinador, preveu programes de millora i adquisició de material, que inclouen la compra de 45 trens nous i l’augment de les mesures de manteniment. També s’iniciarà un programa per incrementar la capacitat de la xarxa i integració urbana i una millora en l’atenció a la ciutadania, entre d’altres. En aquest sentit, Macias ha destacat de la necessitat d’habilitar les 33 estacions que encara no són accessibles.




La línia R4, sovint problemàtica, s’ha convertit en la que més clients acull, desbancant l’R2. Per tant, per aquesta línia es preveu que els trens circulin en doble composició. No obstant, el coordinador reconeix que totes aquestes accions no seran imminents, sinó que trigarem, com a mínim, tres anys a veure els nous trens en circulació.

Les crítiques al Pla 

L’arquitecte i urbanista, i exregidor de l’Ajuntament de Sabadell, Manel Larrosa, ha posat èmfasi en què, si bé entén que el Pla ha de ser realista, cal concretar quin serà el seu greu d’ambició.

“Estem en un escenari tan coix, que costa molt mostrar optimisme”, diu en relació a l’actualització. I afegeix que “ens podem quedar molt curts si només parlem de realisme”.

Macias, per la seva part, no considera que el pla sigui poc ambiciós, i posa l’accent en que “les xifres no decebran a ningú”. A més, assegura que en l’actualitat “hi ha una voluntat del ministeri d’impulsar el Pla”.

Per últim, durant la presentació del Pla s’ha criticat un itinerari que afecta als sabadellencs que escullen Renfe per anar a Barcelona. Es tracta de la ruta que va des de Terrassa, passa per Sabadell, i arriba a Barcelona. Les queixes són en relació al temps que es triga d’arribar de Sabadell a Barcelona, un total de 42 minuts, que alguns dels assistents consideren excessius.

Foto portada: el Coordinador de Renfe-Adif, Pere Macias. Autor: David B.