Foto portada: bus elèctric al Passeig de la plaça Major, aquest dimartst. Autor: Ajuntament / cedida.

S’engega la prova pilot del primer autobus elèctric

Transports Urbans de Sabadell (TUS) inicia la prova pilot d’un microbús amb zero emissions de l’empresa Karsan. És el model Karsan Jest Electric i ha estat cedit per l’empresa e-busKar, amb la col·laboració amb d’Iberdrola. Es tracta d’un model de gairebé sis metres de llargada, amb una capacitat de 25 passatgers, un motor elèctric de 35 kW i amb una autonomia de 12 a 14 hores. L’autobús, però, encara no té una data fixa per introduir-se a la flota del transport urbà.  

La presentació de l’autobús elèctric ha generat una gran expectació a causa de la conducció silenciosa i la mida del vehicle. El microbús elèctric neix amb la voluntat de fer disminuir les emissions contaminants de la xarxa de transports públics, però no té una data per començar a funcionar a la ciutat. El CEO d’e-busKar, Fran Ramis assegura que el mini bus, de 5,8 metres de llargada, és una avantatge, ja que aquesta mida servirà per arribar a més indrets de la ciutat, sobretot a carrers estrets, i els autobusos podran canviar el recorregut.

“Representa una aposta d’una millora tecnològica i del medi ambient i poder variar els recorreguts. No ens podem mantenir al marge dels canvis tecnològics, hem d’avançar en termes medioambentals”, manté el president de la TUS, Francisco López

Així mateix, la companyia que ha impulsat la prova pilot és Iberdrola, tercera companyia elèctrica del món i la primera europea. “Fa molts de temps que hem fet una aposta per l’energia neta. Som líders mundials en l’energia renovable. Aquesta prova pilot denota l’interès que tenim per implementar autobusos elèctric a tot Espanya”, destaca el delegat d’Iberdrola de Catalunya.

El febrer de l’any passat Sabadell aposta per la declaració d’emergència climàtia amb la voluntat de reduir tones de diòxid de carboni (CO2) i per millorar la qualitat de l’aire. Així mateix ho destaca l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés:

“Si donem el missatge a la ciutadania de reducció del vehicle privat, cal donar alternatives, com és la xarxa de transports públics. Aquesta xarxa ha de ser el màxim eficient possible en termes ambientals”.

A més, Farrés assegura que “la incorporació de transport públic 100 per cent elèctric permet avançar la ciutat cap a un model de mobilitat lliure de emissions i sorolls”. Des de la TUS han insistit que a més enllà la qualitat del servei dels autobusos cal ser molt curosos amb el medi ambient; vol arribar a totes les tecnologies. Així mateix, el 44 per cent de la flota de transport ubrà està format per autobusos híbrids.

Característiques tècniques 

El vehicle pesa 5 tones, té 5,8 metres de llargada i té una capacitat fins a  25 passatgers. A més, d’un conjunt de bateries de 88 kW, motor de 135KW, 180 cv que li proporcionen una autonomia de 210 quilòmetres per segon, és a dir, que el vehicle té una autonomia d’entre 12 a 14 hores. El microbús es carrega amb un sistema de proporció que tarda entre una i quatre hores per carregar-se. Per últim, pot assolir un 25% de desnivell, segons les diferents proves que s’han fet a Catalunya.

Foto portada: Presentació prova pilot autobus elèctric. Autora: Clàudia Mas