FGC

Pas endavant de l’obra dels Ferrocarrils de la Generalitat a Sabadell

  • Es liciten gairebé 25 milions d’euros per fer tres noves actuacions a les obres.

  • La Generalitat manté que la nova xarxa ferroviaria entrarà en servei l’any vinent.

El departament de Territori i Sostenibilitat ha licitat recentment tres noves actuacions relatives a l’obra del perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a Sabadell. En concret, les actuacions suposaran més de 20 milions d’euros.

Els contractes que es liciten són tres. Per un costat, la via i catenària entre les noves estacions del Passeig de la plaça Major i la plaça d’Espanya (passant per la nova estació de Creu Alta-Eix Macià). L’import és de 10,3 milions d’euros i inclou la via i els aparells i instal·lacions necessaris perquè els trens hi puguin circular. S’exclou fins a un nou contracte la via i catenària entre la plaça d’Espanya i la cua de maniobres, passant per l’estació de Ca n’Oriac.

El segon contracte que es licita sí inclou tota la nova xarxa ferroviària de Sabadell, però fa referència a les instal·lacions d’alimentació elèctrica, comunicacions i instal·lacions no ferroviàries del túnel entre la nova estació del Passeig i les cotxeres, situades a la zona nord de Sabadell. Es farà una subestació elèctrica a l’estació de Ca n’Oriac. Aquesta actuació té un pressupost de 9,5 milions. El tercer i últim contracte ara licitat fa referència a la senyalització i enclavaments i afecta també a tota la línia. L’import és de 4,8 milions d’euros. S’instal·laran sistemes de Protecció Automàtica de Trens (ATP) i el sistema ATO, de conducció automàtica. El valor total dels tres contractes és de 24,6 milions d’euros.

Què s’està fent ara a l’obra?

Segons el govern català, recentment s’han completat els treballs d’arquitectura dels túnels, els recintes de les estacions i la cua de maniobres situada al final de la línia. També s’estan fent les instal·lacions de les estacions del barri de Gràcia (Sabadell Estació) i la futura del Passeig, i s’ha instal·lat la catenària i la via, la senyalització i les instal·lacions en el tram des de l’inici de l’actuació fins a la plaça Major.

Què falta per acabar l’obra?

Segons informa Territori i Sostenibilitat, faltaran alguns contractes més per acabar les obres de perllongament actuals, iniciades l’any 2008 a diversos punts de la ciutat. En primer lloc, s’han de licitar els treballs d’arquitectura de les estacions de la Creu Alta i la plaça d’Espanya. Després, durant el segon trimestre de l’any, per tant, abans de l’estiu, s’impulsaran els dos contractes restants en que s’ha dividit el perllongament i que bàsicament afecten a l’estació de Ca n’Oriac i les cotxeres.

La Generalitat manté que el servei es posarà en marxa a partir de l’any vinent, tot i que no concreta en quines estacions serà així. A la pràctica però hi ha tres realitats i ritmes: per un costat, les estacions de Sabadell Rambla i Passeig, més avançades. En segon lloc, les de la Creu Alta i la plaça d’Espanya, lleugerament endarrerides respecte les primeres. I finalment i més endarrerida la zona nord, bàsicament l’estació de Ca n’Oriac. El pressupost total de tot el projecte és d’uns 430 milions d’euros. És la major inversió pública feta a la història de la ciutat de Sabadell.

Foto portada: tren a Sabadell Estació, fa uns mesos. Autor: David B.

Comments are closed.