Pla mitjà del conseller de Territori, Damià Calvet, i el president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez, en la presentació del Pla de Mobilitat del Vallès.

Què inclou i què no inclou el Pla de Mobilitat del Vallès?

  • El Pla de Mobilitat del Vallès preveu fer arribar el Quart Cinturó a les portes de Sabadell en cinc anys, però no seguir fins Granollers.
  • El document preveu una nova estació de Rodalies a Castellarnau i actuacions a les carreteres de Terrassa, Santa Perpètua i Castellar. 

El Pla de Mobilitat del Vallès fins el 2026 no contempla el Quart Cinturó entre Sabadell i Granollers. Sí la connexió entre Terrassa i Sabadell amb una via “que no sigui de pas” ara dita ‘Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa i Sabadell’ per “acabar el que ja està començat”, segons ha declarat aquest divendres el conseller de Territori, Damià Calvet. 

Ho ha explicat el conseller de Territori, Damià Calvet, en la presentació del document davant els alcaldes d’aquests municipis vallesans a la seu del Consell Comarcal del Vallès Occidental. “Hi ha una mobilitat per resoldre, si convé amb projectes complementaris”, ha apuntat. Alhora ha advertit que el pas d’una “infraestructura pesada” com el Quart Cinturó entre Sabadell i Granollers per aquesta zona “és inacceptable”. Entre la llista d’actuacions de la proposta del Pla de Mobilitat del Vallès (tant de l’Occidental com de l’Oriental) hi ha les següents que afecten Sabadell i el seu entorn més immediat.

Carreteres

  • Ampliar la capacitat de la C-58 al tram que va de Terrassa al nus de Sant Pau, entre Sabadell i Badia.
  • L’anomenada ‘Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa i Sabadell’. Li diuen així però és el que tota la vida s’ha anomenat el tram entre Terrassa i Sabadell del Quart Cinturó. Passarà pel nord de Sabadell per camps i boscos (no el de Can Deu) i arribarà a la ciutat a la carretera de Matadepera, prop d’on hi ha una benzinera, des d’on connectarà amb l’actual Ronda Oest de Sabadell.
  • Millora de la B-124. Millora de la carretera de Sabadell a Castellar. Sense explicitar res podria ser el reivindicat desdoblament. O la també reivindicada Ronda Nord entre el final de la Ronda Oest (i l’ara previst final del Quart Cinturó) i el nucli urbà de Castellar.
  • El Pla no inclou la connexió directa entre Sabadell i Granollers per una nova carretera, el darrer tram del Quart Cinturó. Sí mesures puntuals per connectar millor Sabadell i Castellar, Polinyà i Sentmenat o Castellar i Caldes de Montbui i Canovelles mitjançant vies secundàries. És a dir, es planifica resseguir el traçat pendent del Quart Cinturó fins les portes de Granollers millorant les carreteres comarcals ja existents, com la C-1415 o la C-1413.
  • Millora de la B-140. Millora de la carretera de Sabadell a Santa Perpètua, ara congestionada i amb el centre logístic d’Amazon posant-la d’actualitat.
  • Integració urbana de la N-150 a Sabadell i Terrassa. En altres paraules, la carretera de Terrassa des de Sabadell estant. Amb la C-58 i sense el Quart Cinturó, són les dues principals vies de comunicació entre les capitals vallesans.

Ferrocarril 

  • Una nova estació de Rodalies a Sabadell, anomenada Sabadell Oest, entre Can Llong i Castellarnau.
  • Un nou intercanviador de la R8 de Rodalies amb la R4 a riu Sec (prop del Baricentro, on hi ha una ‘estació fantasma’ des de fa dècades).
  • Més serveis a les línies dels FGC de Sabadell i Terrassa. Bàsicament a través de la compra de nous vagons si no es fa un segon túnel sota el subsòl barceloní.
  • La construcció del túnel de Montcada a la línia R4 de Rodalies.
  • Un nou tram de la línia orbital ferroviària entre Sabadell i Granollers.

Autobús interurbà 

  • Un nou corredor express Bus Ràpid Trànsit (BRT) entre Sabadell i Castellar.
  • Un altre corredor de similars característiques entre Sabadell, Barberà i Cerdanyola.

Carrils bici

El pla inclou crear una xarxa interurbana de vies ciclistes a la majoria de municipis. Pel que afecta Sabadell, són les següents:

  • Entre Sabadell i Terrassa.
  • Entre Sabadell i Sant Quirze del Vallès. Aquí ja hi ha subvenció europea per fer-lo.
  • Entre Sabadell i Santa Perpètua de Mogoda.
  • I, finalment, també dins la pròpia ciutat de Sabadell.

El pla, que es troba en exposició pública, inclou 72 propostes, un pressupost de 2.500 milions d’euros a pagar en funció de qui tingui les competències en cada àmbit ( un 76 per cent correspondria a l’Estat, la resta a la Generalitat, la Diputació o els ens locals). I un calendari fins el 2026. Es tracta en tot cas d’un document pensat com a full de ruta i que caldrà prioritzar molt. És el primer cop que els anomenats vallesos tenen un document de planificació territorial de la mobilitat propi.

Foto portada: el conseller de Territori, Damià Calvet, i el president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez, en la presentació del Pla de Mobilitat del Vallès.