Retencions a les autoescoles: “No pujaré a examen fins al gener”

  • Les retallades i la pandèmia comporten retards històrics per pujar a l’examen pràctic. 
  • L’estat d’alarma també ha dilatat uns mesos l’accés a la prova teòrica. 

A Sabadell hi ha 6.502 persones pendents de treure’s el carnet de conduir. Totes elles tenen la teòrica aprovada, però no saben quan podran pujar a examen. Atès que actualment només hi ha 60 examinadors en tota la província, sembla que l’espera serà llarga. Per a més inri, Sabadell és l’únic municipi on els alumnes també s’han d’aturar durant dos mesos per examinar-se de la teòrica. Tot plegat s’ha traduït en un augment del percentatge de suspesos.

Néstor Medina és un alumne de l’autoescola l’Asfalt. Al gener es va matricular del carnet de cotxe i, a 6 de novembre, encara no té la L. Primer va haver de tornar a pagar la taxa de circulació i els testos de preparació, en total 160 euros, perquè el confinament li va tallar tota la formació teòrica. Després, va suspendre l’examen pràctic ara fa un mes i des de l’autoescola li han dit que, probablement, fins al gener no tornarà a pujar a examen. El jove sabadellenc lamenta que els alumnes no obtinguin cap resposta per part de la Direcció General de Trànsit, la DGT, i que les autoescoles tampoc puguin ajudar-los a desencallar la situació en què es troben.

“Tinc la teòrica aprovada des del setembre, però no estic fent pràctiques de cotxe. No té cap sentit avançar, i pagar, si no sé quan em podré examinar. Com a tots els joves, al principi em feia il·lusió treure’m el carnet; però ara, després de gairebé un any i en vista d’aquesta gran incertesa, em sento molt desmotivat” lamenta.

La cua per treure’s el carnet de cotxe no és només un efecte de la pandèmia. De fet, ja fa tres anys que s’arrossega i, en teoria, s’hauria d’haver descongestionat al març. Tanmateix, just llavors el semàfor de la Covid es va posar en verd i el virus va envestir tots els plans que la DGT tenia per solucionar aquest problema. La qüestió és que falten examinadors; especialment a la província de Barcelona. L’any 2012, el Govern de Mariano Rajoy va decidir no reomplir la bossa de funcionaris, a excepció dels serveis bàsics i les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, mitjançant la taxa de reposició zero. S’han anat jubilant examinadors i no s’han incorporat de nous. En conseqüència, el forat per on aquesta bossa cada cop perd més treballadors, a causa de les jubilacions, ERTEs o retallades, segueix obert.

Per si la taxa de reposició zero no generés suficients mancances al sector, els examinadors de Trànsit a la província de Barcelona van convocar deu jornades de vaga el desembre del 2018. Segons l’Associació d’Examinadors de Trànsit, l’aturada va tenir un seguiment del 90 per cent i es van anul·lar més de 700 exàmens de conduir en un sol dia. El vicepresident de la Federació d’Autoescoles de Barcelona, el sabadellenc Perfecto de Arriba, reconeix que en els darrers tres anys la situació cada cop es feia més costa amunt, però ara ha arribat a un punt insostenible:

“Idíl·licament, la plantilla de Barcelona hauria de tenir 90 examinadors. Abans de la pandèmia, en teníem 80; però, amb les mesures anticovid, en són 60. El moment més crític, però, va ser a l’agost, quan més de la meitat dels treballadors estaven de vacances i només hi havia 30 examinadors per cobrir tota la província”.

Per contra, als examinadors de Trànsit cada cop se’ls acumula més feina. A Sabadell hi ha 6.502 persones a l’espera de poder pujar a examen, però les autoescoles no saben quants alumnes podran descarregar en la següent parada: “A tall d’exemple, nosaltres tenim 60 alumnes preparats. En l’anterior convocatòria ens van adjudicar 5 places d’examen, però és possible que en la següent, ens n’adjudiquin 10. És cert que això sempre ha funcionat així, però quan el sistema està col·lapsat i no hi ha cap patró a seguir, és impossible organitzar-se” lamenta el director de l’autoescola l’Asfalt, Marc Nadal.

Perfecto de Arriba - Autoescola Perfecto. Autor: David B.
Perfecto de Arriba – Autoescola Perfecto. Autor: David B.

Els examinadors es mouen per un joc d’equilibris on mana la llista d’espera més llarga. Si la bossa de Sabadell augmenta, per exemple, Trànsit enviarà més efectius a la ciutat en detriment de les altres. I a la inversa. D’aquí la incertesa de quantes places d’examen rebran les autoescoles: la balança varia constantment i per això només es poden organitzar setmana a setmana.

Hoy-Voy opta per un model alternatiu a les autoescoles convencionals i el seu director, Daniel Gómez, assegura que ells no tenen problema: “A diferència de la resta, on els alumnes s’han d’adaptar als horaris dels professors, a casa nostra són els alumnes qui trien quan volen fer la pràctica. Per tant, es tracta de reservar les places amb un mes d’antelació si cal. A partir d’aquí, tots ells poden anar avançant sense que s’interrompi la seva formació i, quan hi hagi una convocatòria d’examen, seleccionarem als que estiguin més preparats. A la propera, segurament s’examinaran els alumnes que es van quedar fora en l’anterior i així els vas recollint a tots”.

Foto portada: un cotxe d'autoescola al barri de Ca n'Oriac. Autora: Alba Garcia
Un cotxe d’autoescola al barri de Ca n’Oriac. Autora: Alba Garcia

L’espera per l’examen pràctic és un problema que afecta a tota Barcelona, però el col·lapse per fer el teòric només passa a Sabadell. Ara no és un problema de personal, sinó de les instal·lacions: l’oficina de Trànsit, la sala on es fan els testos arreu de la comarca, té una capacitat de 40 persones. Tanmateix, amb les mesures anticovid, l’aforament s’ha reduït un 25 per cent i només n’hi caben 10. En conseqüència, els alumnes s’han d’esperar dos mesos per fer l’examen, quan abans aquesta part es podia fer en una setmana.

El vicepresident de la Federació d’Autoescoles de Barcelona celebra que una cinquantena d’autoescoles del Vallès Occidental hagin fet pinya per llogar la Fira Sabadell el 12 i 13 de novembre. Amb l’habilitació d’aquest espai, De Arriba calcula que l’espera per al teòric es reduirà un parell de setmanes.  No obstant això, encara hi haurà una demora de sis setmanes i la llista de nous alumnes segueix creixent, De fet, després del confinament, l’Autoescola Perfecto va augmentar en un 80 per cent les matriculacions del carnet de conduir:

“Normalment, al juny tenim uns 80 alumnes que es volen treure el carnet de cotxe. Aquest any, però, n’hem tingut 130 perquè al març vam abaixar la persiana i quan la vam tornar a apujar ja havien passat tres mesos. Per tant, ens van arribar tots els alumnes de cop” explica el director.

Perfecto de Arriba lamenta els anys que porten reclamant més examinadors a la Direcció General de Trànsit. Recentment, l’entitat ha demanat a la DGT de Madrid, l’única amb potestat de crear interins, que els enviï els efectius que necessiten, o bé, que els prestin temporalment un grup d’examinadors per agilitzar la situació. El gerent de l’Autoescola l’Asfalt, Marc Nadal, no vol posar pals a les rodes però assenyala que la solució encara és lluny, ja que per posar més examinadors s’ha d’obrir un procés relativament llarg i, a més a més, s’ha de reservar una partida pressupostària.

Foto portada: Un alumne fent pràctiques amb l’Autoescola l’Asfalt. Autor: David B.