Foto portada: el cotxe bolcat. Autor: Francisco Casas Sanz via Facebook.

Sabadell es proposa tornar l’any vinent al número de víctimes de trànsit registrat al 2009

L’Ajuntament es marca com a objectiu per l’any vinent reduir un 25 per cent el nombre de víctimes greus i mortals per accidents de trànsit a la ciutat, en relació a les dades del 2014-2015. Això es tradueix en un màxim de 62 víctimes l’any, número que ja s’havia assolit al 2009. Per a aconseguir-ho, el ple municipal ha aprovat la creació d’un Consell Local de Seguretat Viària, en que entitats, veïns, policies i l’Ajuntament treballaran conjuntament per augmentar la seguretat.   

El Pla de Seguretat Viària fixa com a objectiu principal reduir el total de víctimes greus i mortals en un 25 per cent en relació a les dades registrades durant en bienni 2014-2015. La mitjana que es va donar durant aquests dos anys va ser de 82 víctimes, i el Pla preveu que per al 2020 s’hagin reduït fins a arribar a 62, una dada que, per altra banda, ja s’havia assolit al 2009. La novetat d’aquest any és la creació d’un Consell de Seguretat Viària que comptarà amb un treball participatiu per determinar les accions que es duran a terme en matèria de seguretat viària.

2015 i 2016: bienni negre en víctimes per accidents

Al següent gràfic es pot veure que el número de víctimes greus i mortals no té una dinàmica clara. La xifra ha patit increments i disminucions al llarg de l’última dècada. Cal destacar que del 2015 al 2016 el número de víctimes greus i mortals va augmentar considerablement. Al 2014 es van registrar 74 víctimes, al 2015 la xifra va arribar a 90 i al 2016 ja hi van haver 105. Segons el sergent de la Policia Municipal de Sabadell Francesc Perea aquest va ser “un pic prou generalitzat a tota Catalunya”.

Durant els dos anys següents, el 2017-2018 es va tornar a una relativa normalitat amb una mitjana de 74 víctimes. Ara la fita que es proposen és rebaixar el els accidents a 62, el número que, per altra banda, ja es va registrar al 2009.

Número de víctimes en accidents de trànsit a Sabadell.
Número de víctimes en accidents de trànsit a Sabadell.

L’actualització del Pla també ha introduït novetats en els barems utilitzats per comptabilitzar les víctimes. Abans calculaven els seus objectius en base al nombre total d’accidents. Però, segons el sergent Perea “un accident lleu és complicat d’evitar, perquè a vegades pot ser degut a una distracció”. Per tant, amb la nova actualització del pla, només tenen en compte els accidents greus i mortals, que són als que, assegura, poden adreçar accions de prevenció efectives.

A més, tampoc no fan una separació estricta entre els accidents greus i mortals. El sergent afirma que quan l’accident és greu, la diferència entre morir o sobreviure la marca molt sovint el factor de la sort. És per això que han decidit encarar els seus esforços a evitar que es produeixin accidents greus. I el sergent es mostra satisfet amb els resultats:

“Les dades, comparades amb les d’altres poblacions, afirmen que estem dins de la normalitat en el sentit de seguretat viària a Sabadell. Anem pel camí que marca la Unió Europea de zero víctimes al 2050”, assegura Perea.

El sergent ha afirmat que “la coordinació amb la Generalitat és bona”, ja que s’han implicat en la nova i necessària actualització del pla. Envers els recursos, explica que “hi ha personal suficient pels controls de seguretat viària” tot i que estan “en un procés de creixement”.

Què preveu el nou pla?

El pla preveu millorar la senyalització de les vies, i actuar especialment en els entorns escolars. Es preveuen nous estudis de pacificació del trànsit i transformació de la mobilitat en determinades zones.

Els components del Consell també contemplen intensificar els controls d’alcoholèmia, de velocitat, de l’ús del casc, del mòbil i dels sistemes de retenció, que inclouen el cint12uró de seguretat i la retenció infantil. Pels controls de velocitat s’augmentaran les sancions i s’incorporaran més radars fixes i mòbils. També s’apostarà per un augment de les activitats d’educació i formatives.

El consell estarà format per cossos de seguretat i emergències, professionals del transport, entitats de vianants, del món de la bicicleta, associacions de veïns, de gent gran i del sector educatiu. També s’inclouran entitats que treballen amb persones amb discapacitat i, per últim, alguns sindicats i grups municipals. S’espera que treballin conjuntament i aportin idees i crítiques sobre la seguretat viària, per ajudar a que les accions que s’implementin siguin les més adequades. Segons el sergent Perea, està previst una nova reunió del Consell per a mitjans d’abril.

Foto portada: el cotxe bolcat. Autor: Francisco Casas Sanz via Facebook.

Comments are closed.