Sabadell és una ciutat sorollosa?

  • La carretera de Terrassa-Barcelona i la Ronda Ponent, els trams més sorollosos.

  • El 20 per cent de població viu amb més soroll del permès. L’Ajuntament planteja la pacificació de zones.

Aquest dimecres s’ha celebrat el Dia Mundial del Soroll. Sabadell ha estat seu d’una trobada d’especialistes de diverses disciplines en aquesta matèria. El consistori ha anunciat que declararà “zones tranquil·les”. L’actualizació del Mapa Local de Soroll assegura, per la seva part, que dos de cada 10 sabadellencs viuen en un entorn que supera els màxims establerts. Per les nits, el percentatge puja fins el 25 per cent.

Segons va assegurar el regidor de Sostenibilitat i Gestió d’Ecosistemes, Lluis Monge, en el darrer Ple, quan es va parlar d’aquest document, les xifres són similars a les de la resta de municipis catalans comparables a Sabadell. No obstant, la xifra és prou considerable: entre dos i tres de cada deu sabadellencs viuen en un entorn amb més de 65 decibelis durant el dia o més de 55 decibelis per la nit.

La principal font de soroll és el trànsit i per tant, on més trànsit hi ha, més soroll hi ha. Però també cal tenir en compte altres factors, com el pas del tren, el vol d’avionetes, l’activitat econòmica (per exemple, la construcció), o les zones d’oci i les terrasses a l’aire lliure. Altres aspectes, com la prohibició de fumar en interiors, també afecta el soroll al carrer.

Quins són els pitjors trams de Sabadell pel que fa al soroll?

Durant el dia, i segons el document, el tram on es supera més el límit és la Ronda Ponent en tot el seu recorregut (entra la carretera de Barcelona i Terrassa i la plaça de Catalunya). En un segon nivell, hi ha la carretera de Mollet, bona part de la carretera de Barcelona i tota la Rambla Ibèria. Ja en un tercer nivell, hi ha la Gran Via, la Ronda d’Europa, tota la carretera de Terrassa en el seu tram urbà, el carrer d’Andreu Nin i Manuel de Falla i altres vies secundàries, així com part del Centre.

I a la nit?

Els límits nocturns són més restrictius. Això fa que hi hagi més trams de la ciutat que superin aquest límit. En bona part són els mateixos que durant el dia, però superen el límit amb major diferència. La carretera de Barcelona, la carretera de Mollet, la Rambla Ibèria i la Ronda Ponent són els pitjors trams. Després, els segueixen la Gran Via i la carretera de Terrassa.

El soroll afecta la salut

El soroll afecta a la qualitat de vida i la salut física i mental, provocant estrès, mal de caps o altres malalties més greus. La Unió Europea calcula que es malmet el 0,35 per cent del Producte Interior Brut en despeses externes causades pel soroll.

Jornada tècnica

En aquest sentit, el Casal Pere Quart ha acollit aquest dimecres una jornada en motiu del Dia Internacional contra el Soroll. El regidor de Sostenbilitat va anunciar que es declararan zones protegides del soroll a Sabadell.

La Generalitat va explicar que vol potenciar les zones tranquil·les, que comencen a implantar-se a Europa. Fins ara a Catalunya, però, només ha estudiat aquesta fórmula l’ajuntamet de El Papiol, segons la directora general de Qualitat Acústica de la Generalitat, Assumpta Farran. Sabadell, per la seva part, estudia crear “zones pacificades” i va citar com a susceptibles de ser-ho la zona central del Passeig, el parc de Catalunya, el parc periurbà de la Salut o Nostra Llar.

Foto portada: Un moment de la jornada del Casal Pere Quart. Autor: Aj. Sabadell.

Comments are closed.