Autobús per l'Avinguda Francesc Macià. Autor: David B

Un estudi conclou que Sabadell és la ciutat que menys gasta en transport públic d’Espanya

  • La despesa per habitant al 2018 va ser de 25,85 euros per habitant, la mitjana estatal és de 47,75 euros. 
  • Sabadell destaca per ser la ciutat amb menys inversió en informació i promoció turística.

L’ajuntament de Sabadell va invertir en transport públic el 2018 un total de 25,85 euros per habitant, gairebé la meitat de la mitjana estatal, que és de 47,75 euros per habitant, i també per sota de Terrassa (Barcelona). La despesa és de 33 euros, segons un informe elaborat per l’Observatori de Serveis Urbans (Osur) en el qual s’analitza l’evolució dels comptes municipals entre els anys 2010 i 2018 sobre la base de xifres oficials.

Segons el mateix estudi sobre els pressupostos municipals, la despesa s’ha quedat “pràcticament estancada” respecte la legislatura anterior, tot i les queixes dels veïns per l’estat de les marquesines o les freqüències del servei: si l’anterior govern municipal invertia 23,8 euros per habitant de mitjana anual, la mitjana del mandat actual és de 24 euros per habitant.

Les principals despeses pressupostàries de l’Ajuntament són actualment benestar comunitari -que engloba clavegueram, proveïment d’aigua potable, recollida, gestió i tractament de residus, neteja viària, cementiris i serveis funeraris, enllumenat públic i protecció al medi ambient- amb 178,76 euros per habitant; educació (73,69 euros) i seguretat i ordre públic (63,87 euros).




En relació al benestar comunitari, l’informe d’OSUR mostra que en l’últim any s’ha reduït la despesa un 2,5 per cent respecte a l’any anterior, principalment a causa de la caiguda en la recollida i tractament de residus, mentre que la inversió en neteja s’ha mantingut estable des de 2013 per sobre dels 50 euros per habitant malgrat seguir sent el servei pitjor valorat de la ciutat, segons el II Baròmetre Osur de satisfacció dels Serveis Urbans.

Sabadell, ciutat exigent en el transport públic

El director general d’OSUR, Ramiro Aurín, ha destacat que Sabadell és una ciutat de geografia “complexa que resulta exigent en la planificació del transport públic perquè els ciutadans puguin gaudir-lo i fer un ús més sostenible de la seva ciutat”, de manera que el pressupost destinat seria clarament insuficient.

Aurín també ha analitzat el servei de neteja viària: “L’altre servei ‘calent’, la neteja viària sembla ben dotada en relació a la mitjana, malgrat la qual cosa el ciutadà es mostra crític, per la qual cosa caldria estudiar les necessitats especifiques “, segons ell.

La ciutat amb menys inversió en turisme

Respecte a altres apartats del pressupost municipal, Sabadell també destaca per ser la ciutat amb menys inversió en informació i promoció turística (1,18 euros per habitant el 2018 enfront dels 25,26 euros de mitjana estatal).

Interrogants

Les fonts consultades a l’Ajuntament arran d’aquest estudi volen analitzar-lo abans de fer-ne cap valoració. De moment, però, tenen l’interrogant de les despeses que s’han compatibilitzat. En aquest sentit, l’Ajuntament ha fet una despesa milionària en comprar autobusos en l’actual mandat.

Estudi a una vintena de ciutats

L’Observatori dels Serveis Urbans (OSUR) ha analitzat 21 partides pressupostàries de 21 ciutats espanyoles i els seus diferents governs entre els anys 2010-2018. L’estudi conclou que la irrupció dels partits “del canvi en els governs municipals ha variat poc la despesa respecte als partits tradicionals “.

Foto portada: autobús per l’avinguda Francesc Macià. Autor: David B.