Pla de Millora de Qualitat de l’Aire. Autor: David B.

Objectiu: reduir un 16 per cent les emissions contaminants en cinc anys

  • El cotxe és el responsable del 78 per cent de les emissions i del 90 per cent de les partícules en suspensió.

  • El Pla de Millora de Qualitat de l’Aire compta amb un pressupost 20 milions d’euros fins l’any 2022.

Actualment Sabadell supera el màxims establerts d’òxids de nitrogen (NOx) i de partícules en suspensió (PM10 i PM2,5), un fet que provoca que el 30 per cent de la població respiri aire de poca qualitat a la ciutat.

El Pla de Millora de Qualitat de l’Aire (PAMQA), que estava pendent des de l’any 2001, s’ha dut a terme amb la participació tècnica de membres de la Diputació de Barcelona, l’Agència d’Ecologia Urbana i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. L’Ajuntament ha comptat també amb el suport d’una institució de recerca en matèria de salut ambiental i gestora del projecte INMA (Infància i Medi Ambient), reconeguda a escala internacional, l’ISGlobal. Amb aquesta col·laboració s’ha pogut realitzar una diagnosi per al PAMQA 2017-2022 amb un nivell de detall molt important, degut a la recol·lecció d’informació de més de 160 punts de la ciutat, essent una de les diagnosi més acurades de la regió metropolitana.

36 mesures

El Pla de Millora de Qualitat de l’Aire té un pressupost associat de 20 milions d’euros i un període d’implantació fins a l’any 2022. El pla comporta un total de 36 mesures destinades a reduir les emissions dels vehicles i a augmentar la utilització del transport públic i col·lectiu. També es vol incrementar el nombre de desplaçaments a peu o amb bicicleta i reduir les emissions derivades de la distribució de mercaderies, entre altres.

Qualitat de l'aire
Estació que mesura la qualitat de l’aire, a la Gran Via Autor: David B.

Entre les mesures més destacades hi ha la inversió de 7,3 milions d’euros en la transformació de places i carrers per incrementar zones de vianants, els desplaçaments amb bicicleta, noves àrees d’estada i zones verdes.

Zona ZUAP: Zona Urbana d’Atmosfera Protegida

En aquesta transformació, a l’any 2019, es reconeixerà la primera Zona Urbana d’Atmosfera Protegida dins la ciutat, al barri del Centre. També s’implantaran camins escolars fins a centres educatius.

L’Ajuntament preveu l’adquisició de 27 autobusos híbrids (un d’ells ja circula i s’ha licitat la compra de cinc més) fins al 2021, per valor de set milions d’euros. També es renovarà la flota municipal de vehicles per reduir el 70 per cent de la flota existent. El tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Maties Serracant ha manifestat que “el principal factor emissor de contaminació a la ciutat són els cotxes”.

Les dades de Sabadell indiquen que el vehicle privat és el responsable del 78 per cent de les emissions d’òxids de nitrogen i del 90 per cent de les partícules en suspensió. En canvi, la xarxa d’autobusos només contribueix amb un 3 per cent d’òxids de nitrogen i un 1,4 per cent de partícules en suspensió del total de les emissions”.

D’altra banda, el regidor de Sostenibilitat, Joan Berlanga, ha destacat que “la contaminació atmosfèrica és una problemàtica força invisible, però molt rellevant. Hem de prendre mesures contundents, ens cal un canvi de xip pel que fa a la mobilitat a la ciutat, perquè aquesta situació la provoca en bona part l’ús del vehicle privat”.

Foto portada: Berlanga i Serracant durant la presentació del PAMQA. Autor: David B.

Comments are closed.