Carretera de Terrassa. Autor: David B.

La lluita contra el soroll, estancada des de l’any 2013

  • Un de cada quatre sabadellencs es troben exposats a nivell sonors per sobre dels recomanats. 
  • Els eixos amb més circulació viària són els més sorollosos de nou. 

Sabadell aprova aquest dimarts l’actualització del Mapa de Soroll. Una fotografia del soroll existent a la ciutat tram a tram de carrer. El diagnòstic actualitza les dades del 2009 i 2013 i marca que un de cada quatre sabadellencs es troben exposats a nivells de soroll per sobre dels màxims permesos. El principal focus de soroll a la ciutat és el trànsit. En conseqüència, els carrers més transitats són els més sorollosos. Les xifres no s’han mogut gaire en mitja dècada. 

La relació entre qualitat de vida i el soroll és clara i evident, fins i tot més directa que amb altres indicadors com la qualitat de l’aire o la pol·lució. Segons el nou Mapa de Soroll, elaborat el febrer de 2019, les condicions acústiques de Sabadell són les similars a les d’altres municipis de la mateixa tipologia i no milloren gens en relació a l’any 2013 (més info: ‘Sabadell és una ciutat sorollosa?‘). Durant el període de dia entre el 20 i el 25 per cent de la població viuen amb més soroll del recomanat al dia. A la nit la situació encara és pitjor.

Quins són els carrers més sorollosos?

La zona de la ciutat amb més soroll és el tram de la carretera de Terrassa i Barcelona que va des de la Gran Via fins la Ronda Ponent-Rambla d’Ibèria. Aquí se superen en més de sis decibels els valors màxims durant el dia. Hi ha altres tres zones on se superen àmpliament els valors: la Gran Via en conjunt, la Rambla d’Ibèria i la Ronda Ponent, que ja sortia l’any 2013 com el carrer més sorollós de la ciutat. Per tant, l’eix Rambla d’Ibèria-Ronda Ponent i carretera de Terrassa és el punt negre del soroll a la ciutat, més la Gran Via.

On se superen també els límits? A la resta de la carretera de Terrassa, la carretera de Barcelona, la carretera de Mollet i la seva continuació urbana, el carrer Calders, a l’avinguda de Rafael Casanova, a l’eix Via Alexandra – Andreu Nin – Manuel de Falla, o a Narcís Monturiol (Eixample) se superen entre un i tres decibelis els màxims permesos.

La situació canvia a la nit?

A la nit el màxim permès es redueix (de 65 decibelis al dia a 55 a la nit). Però la situació és similar. A la Gran Via, la Rambla d’Ibèria, la Ronda Ponent i el tram central de la N-150 se superen els límits en més de sis decibelis. A la resta de la carretera de Terrassa, carretera de Barcelona, carretera de Mollet, carrer Calders i al tram nord de la Gran Via se superen entre tres i sis decibelis. I a Manuel de Falla, Andreu Nin, Via Alexandra, Avinguda d’Estrasburg, Avinguda Rafael Casanova, Ronda Zamenhof o carrer Narcís Monturiol se superen en fins a tres decibelis els màxims permesos.

Sense millora respecte el 2013

La situació no ha evolucionat gaire en cinc anys, quan es va fer l’anterior Mapa de soroll. No es redueix el número de gent que viu en condicions sorolloses. L’Ajuntament, llavors, va declarar la voluntat de crear zones tranquil·les o pacificades. Les accions no han donat resultat. Els membres de l’anterior govern han detallat algunes com la compra de busos híbrids, la finalització de les obres dels FGC, que ha hagut de reduir la mobilitat en vehicle privat o la pacificació d’un petit tram del sector Creueta.

L’únic tram que apareixia al document del 2013 com a molt sorollós i que ara no hi apareix és la Ronda d’Europa, a Can Llong. Però la fotografia és la mateixa i el soroll està tan enquistat a la ciutat com ho estava fa mitja dècada.

La mateixa foto de sempre

Bones paraules al ple i laments generalitzats pels regidors durant el debat. Els exalcaldes Juli Fernàndez (ERC) i Maties  Serracant han detallat algunes accions de l’anterior govern per reduir el soroll però Serracant ha reconegut que “estem anant a pitjor i no hem fet prou”. “Tenim vies urbanes que estan funcionant com a vies interurbanes”, ha lamentat el regidor de Cs José Luis Fernández. El regidor de Junts per Sabadell Francesc Baró ha demanat “mesures correctores” més enllà de les “fotografies”. Ho diu com a edil i com a veí de la carretera de Terrassa.

Foto portada: la carretera de Barcelona, entre la Gran Via i la Ronda Ponent. Autor: David B.