Foto portada: Joaquím San José i Miquel Campo. Autor: David B. 

Obre a Sabadell el primer consultori mèdic d’Espanya en un mercat

Es tracta d’un servei pioner a Catalunya i a la resta d’Espanya. Així almenys ho expliquen els doctors Miquel Campo i Joaquim San José. Els dos han obert al Mercat Central la primera consulta de medicina primària en una llotja. 

El consultori es diu Metges de Capçalera i fa més de 12 anys que funciona a Sabadell, tant al Centre com a la Creu Alta, amb la idea de recuperar la figura del metge de capçalera. I des d’aquest dimarts també té un local al Mercat Central. La consulta ocupa la parada d’una antiga xurreria, transformada i adaptada als usos mèdics, en un espai de 14 metres quadrats (set de llargada per dos d’amplada). Suficient per tenir una petita sala d’espera i un consultori amb matalàs, escriptori, impressora i els estris bàsics de la medicina primària.

“Tot va començar un dia quan vaig sortir de casa i em vaig començar a trobar pacients. A la porta del mercat em vaig trobar dues més. M’explicaven les seves inquietuds i em deien que volien venir a veure’m a la consulta però que per una cosa o per una altra mai acabaven tenint temps. Els vaig fer la broma a dues pacients: ‘acabaré muntant una consulta al mercat perquè aquí sí que veniu’, els vaig dir. A casa, vaig començar a pensar-ho, vaig trucar el meu soci i ens vam llançar”.

El consultori del mercat està atès pels facultatius especialistes en medicina de família, que oferiran visita en consulta de malalties agudes i cròniques pel seguiment, prevenció i promoció de la salut o extracció d’anàlisi de sang els dissabtes al matí. “Es pot fer tot el que es pot fer en una consulta habitual”, diu el doctor Campo. “L’únic que si veiem que una visita necessita més temps i hi ha gent esperant, l’acabarem derivant a un dels nostres centres”.

“El gran avantatge és que tenir una consulta al Mercat ens acostarà al pacient, perquè els pacients de la clínica són gent del centre, gent gran, que ve molt al mercat a comprar un o dos dies a la setmana. També podrem arribar millor a la gent jove, que no té temps”.

Una de les coses que destaca Miquel Campo és que no hi haurà hores programades. “Anirem per torns”, manté, “imbuint-nos una mica de l’esperit del mercat”. Combinen el torn clàssic amb un codi QR per estar informat dels torns que el pacient té per davant mentre fa la compra o espera en un altre espai.

Recuperar l’essència del metge de capçalera

El doctor manté que s’havia perdut el concepte de metge de capçalera, que s’està començant a recuperar després de molts anys. Té tres factors essencials: globalitat (coneixement d’un pacient des de punts de vista diferents), linealitat (contacte amb el pacient al llarg del temps) i accessibilitat (el pacient pot accedir al metge sense gaire llistes d’espera).

Burocràcia

“No ha estat fàcil”. Resumeix així els tràmits burocràtics per poder obrir la consulta al mercat, malgrat el suport de la gerència de la llotja i la bona acollida municipal. Des de que van signar el contracte de lloguer de la parada fins l’obertura de la consulta ha passat un any.

Foto portada: Joaquím San José i Miquel Campo. Autor: David B. 

Comments are closed.