L'avioneta estavellada a Badia del Vallès, amb el conseller Miquel Buch a la dreta de la imatge, el 7 de desembre del 2018. (Horitzontal)

Un error humà del pilot, el motiu de l’accident aeri mortal de Badia l’any 2018

  • Un estudi tècnic del Ministeri descarta problemes mecànics a l’avioneta i creu que la clau va ser una “incorrecta maniobra d’aproximació”. 
  • L’informe minimitza però no tanca la porta a que la presència d’una benzinera camí a la pista d’aterratge tingués algun efecte.

L’accident aeri mortal del desembre de 2018 a Badia va ser provocat pel factor humà. En altres paraules, per un error del pilot, una de les dues persones que van morir en el xoc contra un edifici a Badia del Vallès. Aquesta és la conclusió de l’estudi tècnic que ha fet el ministeri de Foment de l’accident i que ha avançat aquest dilluns Nació Sabadell. El document recalca que no pretén determinar cap “culpa o responsabilitat” i que la investigació té caràcter “tècnic” per “prevenir futurs accidents”.

L’accident es va produir la tarda del 7 de desembre de 2018 a Badia del Vallès, quan una avioneta Cessna 177 tornava de l’aeròdrom de la Cerdanya al de Sabadell i va xocar contra l’edifici on hi ha ubicada una benzinera prop de l’aeroport de Sabadell. Ara el ministeri de Foment ha dictaminat que la responsabilitat última del xoc va ser del pilot, que va fer una “incorrecta maniobra d’aproximació”. El pilot, de 69 anys i amb experiència en vol, i també el seu acompanyant van morir com a conseqüència de l’impacte. L’accident va comportar una manifestació de veïns contra la instal·lació (més info: ‘Contra l’Aeroport‘) i la revifada del tradicional moviment contra la instal·lació aeroportuària (més info: ‘Aeroport i seguretat: una convivència difícil‘).

Un xoc “summament violent”

Segons l’informe, un testimoni visual va dir que l’avioneta “volava molt baix”, “sense seguir un camí de planatge adequat al tipus d’aeronau i a la posició”, “volava molt a poc a poc” i “amb el morro molt amunt”. De camí a la pista d’aterratge, un estabilitzador de l’avioneta va xocar contra les branques d’un arbre i després la nau va impactar contra l’edifici de la benzinera, on va quedar penjant durant hores. Un xoc “summament violent”, on l’avioneta va quedar destruïda (més info: ‘Dos morts a l’estavellar-se una avioneta‘). Es descarten problemes mecànics: el certificat estava en regla i havia passat per revisions pocs dies abans, estant tot en ordre. El controlador aeri també tenia tots els permisos.




Les condicions meteorològiques eren les habituals d’una tarda de desembre i la visibilitat era bona. La comissió tècnica que ha fet l’estudi no troba cap indici d’incapacitat fisiològica en el pilot, que tenia tota la documentació, permisos i moltes hores de vol a sobre. La conclusió tècnica és que l’accident es va produir per un “error humà”, sense voler determinar-ne cap tipus de culpa o responsabilitat penal, ja que palesen que és un informe estrictament tècnic per prevenir accidents a futur.

“No es pot descartar l’efecte de l’edifici”

No obstant, l’informe deixa una escletxa oberta: la construcció de l’edifici de la benzinera, denunciada fa anys per l’Aeroclub Barcelona-Sabadell. “No es pot descartar l’efecte de l’edifici en la pertorbació del vent i la seva influència”, diu l’informe, tot i que sense ser concloent. L’edifici no vulnera les alçades i l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria va donar el vist-i-plau en el seu dia.

Foto portada: l’avioneta, estavellada a l’edifici de la benzinera. Autor: David B.