Els tres autors durant la xerrada 'Del guió a la vinyeta' en el marc de Sabadell Negre.

El còmic negre a travès de ‘Torpedo 1936’ i ‘Jazz Maynard’

Segona edició de Sabadell Negre (mes info: ‘Sierra i Fabra, González Torralba o Carlos Zanón, a la 2ª edició del festival Sabadell Negre‘) i segon any amb xerrada dedicada al còmic del gènere negre. Si bé l’any passat van participar dibuixants i guionistes (més info: ‘Vinyetes negres al Museu d’Història‘), enguany el guió ha estat el protagonista absolut de la mà d’Enrique Sánchez Abulí, Josep Maria Polls i Raule.

Els guionistes Abulí i Raule signen dos dels grans títols del gènere negre en còmic: Torpedo 1936 i Jazz Maynard. I és entorn a ells que aquest dissabte, al Museu d’Història, ha girat la xerrada ‘Del guió a la vinyeta’, organitzada per les Dames del Crim, la Llar del llibre i Sabadell Còmics. Durant el col·loqui s’han abordat temes com la construcció de personatges, el procés de treball entre guionista i dibuixant o les particularitats tècniques del gènere en el còmic.

De fet, Polls, també guionista (‘Versus‘, 2010) i encarregat de conduir la xerrada, ha presentat els protagonistes d’ambdues obres com “dos personatges totèmics”. “No hi han massa més al nostre país. Però separats per l’època i per la manera d’interpretar les històries. Torpedo està més a la vora dels arguments del cinema negre americà dels anys ‘30 i ‘40. Jazz Maynard té més a veure amb James Ellroy, David Simon o Richard Price”, ha manifestat. Unes referències que Raule ha ampliat en el seu cas a, entre d’altres, Tarantino o el cinema d’acció asiàtic de principis de segle.

D'esquerra a dreta: Enrique Sánchez Abulí (Torpedo 1936), Polls i Raule (Jazz Maynard).
D’esquerra a dreta: Enrique Sánchez Abulí (Torpedo 1936), Polls (Versus) i Raule (Jazz Maynard). Autor: MAClaveria.

El veterà guionista Enrique Sánchez Abulí (França, 1945) és el pare de Torpedo 1936, que narra les aventures del sicilià Luca Torelli, un fred assassí a sou, i del seu company de malifetes Rascal. L’accio té lloc a la Nova York del crim organitzat en el context de la Gran Depressió. Segons ha explicat Abulí, “Torpedo va començar per casualitat”. Parlem d’una època en la que la professió de guionista de còmic com a tal, a Espanya, tot just començava a prendre forma. “Em van demanar un guió on havia de sortir un gàngster i una dona rossa, perquè un dibuixant fes una prova de dibuix. Quan l’editor va llegir el text va canviar d’opinió i va decidir fer una sèrie”, ha rememorat.

Tot i que el dibuixant de les dues primeres històries va ser l’icònic Alex Toth, la relació amb el guionista no va arribar a fluir. “Vaig tenir un problema molt gros amb ell. Toth no volia fer la vida d’un assassí tal qual. Volia redimir-lo. Però el personatge és dolent. Sempre és dolent. No es tracta de salvar-lo”, ha recordat Abulí. Més tard, ja amb Jordi Bernet al llapis i les tintes, la sèrie va evolucionar cap a l’humor negre i àcid propi de l’obra. “Torelli és un assassí. És molt dur amb tothom. En canvi, és popular. La gent riu amb ell. L’humor salva a Torpedo. Sense humor seria insoportable”, ha reflexionat Sánchez Abulí.

Torpedo 1936 va ser reconegut l’any 1986 amb el Premi al Millor Àlbum Estranger del prestigiós Festival Internacional de Còmic d’Angoulême. Fa un mes, Abulí va ser honorat amb el Premi a una carrera nacional, atorgat en el marc de les Jornadas del Cómic de Avilés i que concedeix la revista d’informació sobre còmic Dolmen. Sobre el futur del títol, Abulí ho té clar: «jo estic segur que Torpedo viurà més que jo. I això em preocupa una mica però ho accepto», ha bromejat. «Si es ven, algú ho seguirà. Algun editor buscarà un nou guionista. És normal». De fet, fa dos anys, i amb dibuix d’Eduardo Risso, es va publicar Torpedo 1972, que entoma les aventures de Torelli ja de gran.

La xerrada ha tingut un gran èxit d'afluència i ha deixat petita la sala del Museu d'Història de Sabadell.
La xerrada ha tingut un gran èxit d’afluència i ha deixat petita la sala del Museu d’Història de Sabadell. Autor: MAClaveria.

Per la seva banda, Raúl Anisa Arsis, Raule (Barcelona, 1971) és el guionista de la reconeguda sèrie de crim, acció i aventures Jazz Maynard, que publica la prestigiosa editorial francesa Dargaud i que compta amb Roger Ibáñez (Barcelona, 1977) com a dibuixant. De fet, la ideació de la història és de tots dos. Amb el barceloní barri del Raval com a principal teló de fons, fa un mes es va publicar el setè volum de la saga: ‘Live in Barcelona‘. “Ja teniem una base del que seria el personatge, molt abans de començar la sèrie”, ha explicat Raule sobre la primera publicació. L’oportunitat va arribar en el Marc del Saló del Còmic, quan un editor va voler veure més de la seva feina. “I així va començar tot”, ha postil·lat el guionista.

Raule també és autor d’una de les 23 històries de gènere negre de ‘BCN Noir’ (Norma Editorial, 2018), antologia del crim amb la ciutat comtal com a escenari. El guionista va participar el cap de setmana passat a Girocòmic, fira del còmic, el manga, la il·lustració i l’entreteniment, que acull la ciutat de Girona, per lliurar el premi Santi Navarro a la millor autora revelació.

Imatge portada: Els tres autors durant la xerrada ‘Del guió a la vinyeta’ en el marc de Sabadell Negre. Autor: MAClaveria.