10 objectius i 32 mesures contra els desnonaments

  • El govern local presenta un pla d’acció d’habitatge per trobar sortides a la crisi econòmica.

  • L’Ajuntament vol que els bancs cedeixin 50 pisos buits per emergències socials.

L’Ajuntament de Sabadell planifica 32 mesures per incloure en l’actualització del Pla Local d’Habitatge per adaptar-lo a la realitat de recessió econòmica i posar fre a les problemàtiques sorgides per la crisi: impagaments, desnonaments…

L’alcalde de Sabadell, Juan Carlos Sánchez, i la tinent d’alcalde d’Habitatge, Marta Farrés, han presentat les accions. Segons explica el govern, es destinaran 6,3 milions d’euros a noves mesures i es disposaran de 70 nous pisos per a emergències socials. Tot i així, el govern assegura que cal cercar noves complicitats:

L’Ajuntament és un actor més que pot incidir però necessitem la implicació i col·laboració d’altres agents, entre els quals les entitats financeres i també els moviments socials”, ha assenyalat Sánchez.

El govern ha presentat aquest dies el pla a les formacions polítiques i agents socials, com la PAH Sabadell. Dilluns es debatrà al Consell Assessor de l’Habitatge i es vol perfilar el conjunt del pla durant el mes de juliol.

Principals accions

El pla preveu incrementar el Fons d’Emergència Social des dels 230 habitatges actuals fins a 300. S’aportarien 20 pisos del parc públic d’habitatges. Els 50 restants haurien de provenir de les entitats financeres, entre aquells que tenen buits. D’altra banda, pujarà un 20 per cent el pressupost per prestacions d’urgència social, fins als 455.000 euros anuals. Es destinaran 70.000 euros a un conveni amb CASSA, ja existent, per fer front al pagament del subministrament d’aigua. Es preveu fer un fons per gestionar prestacions d’urgència destinat al pagament de lloguer en habitatges públics. Es destinarin uns 400.000 euros cada any. Finalment, es destinaran uns 800.000 euros en tres anys per ajudar famílies desnonades a fer front a la plusvàlua.

Es planteja un recàrrec del 50 per cent a l’Impost de Béns Immobles en aquells habitatges que estiguin buits, tot i que cal definir bé el concepte “d’immoble desocupat”. Es vol incentivar així el mercat de l’habitatge.

Col·laboració dels bancs?

Segons ha assenyalat Sánchez, fins ara s’ha parlat amb diverses entitats (a la ciutat hi són presents una quinzena):

Trobem actituds diverses. Penso que amb algunes entitats financeres podrem arribar a acords. En el cas d’altres, han mostrat de moment una actitud que considerem que no és la que reclama el moment que estem vivint”.

El consistori va intentar l’any passat, en aquell cas encara amb Manuel Bustos com a alcalde i Joan Manau com a responsable d’Habitatge un conveni amb les entitats financeres que incloia mesures similars. Les negociacions van fracassar.

Les 32 mesures i 10 objectius

El govern local assegura que preveu una despesa d’uns dos milions d’euros a l’any fins el 2015, de les quals aportarà el 80 per cent. El Pla està articulat en 10 punts:

1. Adaptar els pisos per emergència social a les necessitats: incrementar els pisos destinats al Fons d’Emergència, rehabilitar pisos públics per incorporar-los a aquest fons, fomentar l’ús adequat dels habitatges compartits…

2. Adequar el parc d’habitatge públic a les noves necessitats: prioritzar el lloguer, establir un fons per gestionar prestacions d’urgència especial per al pagament del lloguer, proporcionar arranjaments a habitatges de gent gran, promoure la mediació per al lloguer social, instar la Generalitat a extendre l’Avalloguer…

3. Incentivar l’entrar al mercat de lloguer d’habitatges desocupats: establir acords amb les entitats financeres per cedir habitatges i aplicar un increment del 50 per cent als pisos desocupats.

4. Donar suport als afectats per la repercussió social de la crisi: tutelar les comunitats de veinatge i promoure el manteniment dels habitatges, donar eines a les comunitats per incidir en situacions d’ús indegut.

Sánchez i Farrés, en roda de premsa. Autor: J.Peláez
Sánchez i Farrés, en roda de premsa. Autor: J.Peláez

5. Intervenir on hi ha més concentració de problemes amb l’habitatge: mantenir un equip de treball a Can Llobateras (Can Roqueta), més recursos per a Can Puiggener, represa de les activitats de la intervenció social a la zona sud de Sabadell.

6. Prioritzar la prevenció: fer visible la finestreta única d’atenció al ciutadà en matèria d’habitatge, continuar amb la tasca del servei Ofideute, reforçar les prestacions econòmiques d’urgència social.

7. Establir mesures per minimitzar les conseqüències socials dels desnonaments: fer un protocol d’actuació per a casos de desnonaments amb menors d’edat, compensar la plusvàlua pels qui han estat desnonats.

8. Garantir l’atenció social per a les persones en risc o situació d’exclusió severa: consolidar el dispositiu Sabadell Sostre.

9. Concertar convenis per complementar i donar valor afegit: amb CASSA (per fer front a impagaments de l’aigua), conveni amb la Creu Roja pel programa d’Economia Domèstica, conveni amb els Procuradors, conveni amb els jubilats de Caixa Sabadell, conveni amb Càritas i signar un acord amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per Can Llobateras.

10. Protocols d’actuació d’àmbit supramunicipal: derivació Ofideute-Generalitat, intermediació Cevasa/Sabadell Lloguer Social i intermediació amb Agència de l’Habitatge de Catalunya.

Foto portada: Sánchez i Farrés, en roda de premsa. Autor: J.Peláez / Aj. Sabadell.

2 Comments