El nou tram de la B-40. Autor: B-40.

La B-40 ja connecta Olesa i Viladecavalls: 17 anys per fer 6 km

Ja és una realitat. Aquest divendres s’ha estrenat el tram de la B-40 que va des d’Olesa de Montserrat fins a Viladecavalls. Es completa així, després de molts anys de demores, la unió per carretera d’Abrera (Baix Llobregat) i Terrassa. Una vegada inaugurades les obres, bona part del teixit econòmic demana que es completi el Quart Cinturó fins a Sabadell. Mentrestant, partits i entitats ecologistes demanen bloquejar el pacte per la Ronda Nord.

El tram de la carretera B-40 que connecta Olesa de Montserrat (Baix Llobregat) amb Viladecavalls (Vallès Occidental) ja està operatiu i aquest divendres al migdia començaran a circular-hi els primers vehicles. El ministre de Transports, Óscar Puente, ha inaugurat la via, que entra en funcionament després de 17 anys d’obres. Té un traçat de sis quilòmetres i tres carrils per sentit. Puente també ha anunciat l’acord amb la Generalitat pel conveni que permetrà donar continuïtat a la carretera des de Terrassa i fins a Sabadell, amb la previsió de poder-lo signar aviat. No s’ha atrevit a fixar terminis per iniciar l’obra, posant èmfasi en què cal trobar l’encaix entre una via d’alta capacitat i un model de ronda urbana.

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha invertit un total de 293 milions d’euros per acabar aquest projecte entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, comptant amb expropiacions i sistemes de control i vigilància. Es completa, així, un període de 17 anys de treballs.

“Era necessari connectar dues comarques com el Vallès Occidental i el Baix Llobregat, que són el motor industrial de Catalunya, amb una carretera per on estimem que hi passaran uns 43.000 vehicles diaris, amb un 20 per cent de tràfic pesat”, ha detallat el ministre de Transports, Óscar Puente. Això, ha dit, suposarà una reducció d’emissions de diòxid de carboni de 28.000 tones en el primer any, donat que escurçarà temps de recorreguts: “Per anar de Sabadell al Bruc es retallarà en 13 quilòmetres i en 10 minuts el trajecte”, ha afegit.

Al llarg de la seva història, els treballs han patit nombrosos endarreriments, alguns provocats per crisis econòmiques que han suposat posposar actuacions necessàries. El més accentuat, però, va ser al 2019, després de detectar lliscaments en l’obra derivats d’uns forts aiguats, i que van suposar un nou endarreriment. 

Inauguració oficial del tram Olesa-Viladecavalls de la B-40. Autor: ACN.
Inauguració oficial del tram Olesa-Viladecavalls de la B-40. Autor: ACN.

Després d’investigar diverses alternatives, es va optar per crear tres viaductes per salvar les complicacions que presentava el terreny, i reforçar diferents punts amb murs de contenció de formigó amb tirants d’acer. No seria fins al 2022 que es reprendria la construcció de la via.

La via, però, ha disposat des de fa poc més de deu anys de dos trams curts al Vallès Occidental i al Baix Llobregat. El primer al cantó vallesà va quedar obert al trànsit al juny de 2010, quan els llavors president de la Generalitat José Montilla i el ministre de Foment José Blanco inauguraven el traçat que connectava Terrassa amb la C-58 passant per Viladecavalls, i es donava el tret de sortida a seguir el perllongament fins el Baix Llobregat. Aquell mateix any, però, es van aturar les obres i es van reprendre entre 2015 i 2016, amb diferents graus d’execució al llarg d’aquests vuit anys.

El nou tram de la B-40. Autor: B-40.
El nou tram de la B-40. Autor: B-40.

Durant aquest període també s’ha canviat el calendari per a la posada en funcionament, amb diferents anuncis de possibles dates. En el darrer mig any la data d’obertura ha estat una muntanya russa, amb dates que representants institucionals del món local han anunciat de manera oficiosa, però mai de manera oficial fins la setmana passada, quan el ministeri de Transports va enviar les invitacions als actors implicats per a l’acte d’aquest divendres.

Els ecologistes, contraris

La Campanya Contra el Quart Cinturó continua mostrant la seva oposició frontal a la via.

“El govern de l’Estat inaugura un nou tram de la B-40 en contra de les posicions d’ecologistes i les directrius d’emergència climàtica, ambientals i del sentit comú”, lamenta en un comunicat. Els ecologistes denuncien que han estat “cinc anys sense cap intervenció rellevant en transport ferroviari del Vallès”.

A l’esfera local, la Crida per Sabadell ha tornat a posicionar-se en contra del projecte i ha reiterat la necessitat d’apostar per un model de mobilitat sostenible. “Avui arriba a Terrassa i demà arribarà a Sabadell amb el nom de Ronda Nord si no s’atura aquest despropòsit d’asfalt i fum que ens trinxa el territori”, expressa la formació, que aboga per un “canvi de paradigma” cap a la reducció de desplaçaments de mercaderies i de persones.

Foto portada: el nou tram de la B-40. Autor: B-40.