La por a un nou confinament dispara les vendes d’alimentació

l comerç de l’alimentació no només no ha caigut amb la pandèmia sinó que ha augmentat considerablement en comparació amb l’any 2019. Segons les dades del Banc Sabadell, l’activitat comercial en general s’ha situat, durant la primera setmana de novembre, més de 53 punts per sobre que durant el mateix període de l’any passat. Aquest gran augment coincideix amb l’enduriment de les mesures restrictives per part de la Generalitat. 

Sabadell dispara les seves vendes en productes d’alimentació. Durant els primers set dies de novembre, coincidint amb l’enduriment de les restriccions per frenar el virus a Catalunya, les compres d’aliments s’han situat al 244 per cent respecte al mateix període de 2019. Aquest descomunal augment de l’activitat comercial en productes d’alimentació pot estar directament relacionat amb la por de la població a un nou confinament.

Així ho recull l’aplicació Pulso, del Banc Sabadell, que fa un registre de totes les compres que s’han realitzat amb targeta (de qualsevol banc) i les separa en categories: alimentació, bricolatge, salut, llar o roba, entre d’altres. Un cop comptabilitzades les compara amb les vendes produïdes durant l’any anterior. I, contràriament al que podria semblar, l’activitat comercial en el seu conjunt no frena sinó que augmenta. Ho fa en un 153 per cent en comparació, de nou, amb la primera setmana de novembre de 2019. És a dir, 53 punts per sobre, tenint en compte que un percentatge del 100% indicaria que les vendes es mantenen igual.

La segona categoria de productes que més ha augmentat les seves vendes és la de bricolatge i productes per la llar, que se situa al 136 per cent respecte a l’any passat. Tot pren sentit, tenint en compte que l’objectiu de les restriccions és que ens quedem a casa. I, pel que sembla, impera la idea que mentre més confortable sigui, millor.

La tercera posició és pels productes relacionats amb la salut, que estan en un 122 per cent. Del tot normal: vivim immersos en una pandèmia mundial. La quarta posició l’ocupen les benzineres, amb un 107 per cent. Comença a ser un percentatge estabilitzat, en comparació amb l’any passat, tot i que augmenta una mica. Natural, després de veure les imatges de metros i trens atapeïts. I la categoria de roba també s’estabilitza en el 100 per cent. Això vol dir que ni augmenta ni disminueix.

Hotels i viatges, enfonsats; restauració i transport, a la baixa

Mentre que les categories anteriors o pugen o bé s’estabilitzen, n’hi ha tres que disminueixen molt considerablement. S’enfonsen les vendes d’hotels i viatges i se situen en un 22 per cent, una cinquena part de l’any anterior. Els percentatges situats per sota del 100 per cent conformen les categories que han patit una activitat comercial inferior respecte a l’any passat. Res fora del normal tenint en compte que actualment no es pot sortir de Catalunya, si no és per un motiu justificat, ni tan sols sortir del municipi de divendres a dilluns.

Un altre dels sectors que cau, però potser no tant com podria semblar, és la restauració. Se situa en un 76 per cent, perdent el 24 per cent del consum. Sembla ser que, tot i que amb els restaurants tancats, la modalitat per endur està donant els seus fruits. Per últim, se situa al 84 per cent la venda de transports, probablement poc motivada per les restriccions de mobilitat i el foment del teletreball.

Foto portada: una fruiteria al barri de Ca n’Oriac. Autora: Alba Garcia.

Comments are closed.