Foto portada: agents de la Policia Municipal, durant els primers dies de l'estat d'alarma. Autor: David B.

Seguretat, neteja i trànsit: els tres problemes més greus de Sabadell

  • Els enquestats valoren la gestió municipal amb 6,3 punts sobre 10. El 45 per cent creu que la ciutat va millorar l’any passat i dos de cada tres que ho farà en el futur.
  • Seguretat, neteja i trànsit: els tres problemes més greus de Sabadell, segons el Dibaròmetre. El preu de l’habitatge i l’aparcament suspenen.

La Diputació de Barcelona ha elaborat recentment el Dibaròmetre, una anàlisi de les polítiques públiques dels municipis barcelonins a partir d’una sèrie d’enquestes per telèfon. 8 de cada 10 sabadellencs enquestats estan satisfets de viure a Sabadell. La meitat considera que la situació general de Sabadell va millorar el darrer any i dues terceres parts creuen que ho farà en el futur.

A Sabadell, els tres problemes més destacats per la ciutadania són la seguretat ciutadana, la neteja i el trànsit per aquest ordre. Si els homes destaquen sobretot la circulació i la seguretat i en tercer lloc la gestió política i municipal, les dones destaquen més aviat la manca de neteja com a principal repte, seguida de la seguretat i la circulació.

L’enllumenat, el transport públic i la recollida d’escombraries són els tres serveis millor valorats, segons l’enquesta. Els tres serveis pitjor valorats són el preu de l’habitatge (amb un 3,9 sobre 10 punts) i l’aparcament (4,3 sobre 10), i finalment el trànsit (tot i aprovar amb un 5,4 sobre 10). El preu de l’habitatge angoixa la ciutadania i tot el que té a veure amb la mobilitat urbana segueix sense resoldre’s.

Quan els ciutadans són preguntats sobre el primer que farien si fossin l’alcalde o l’alcaldessa, la resposta és clara: reforçar la seguretat. I a continuació millorar el manteniment, la neteja i la mobilitat.

Especialment els homes demanen millores en la mobilitat (la segona resposta després de la seguretat) i millores en el manteniment de la ciutat. Les dones demanen més seguretat, més neteja, més equipaments, escoltar la ciutadania i més polítiques socials.

Quan es parla de mobilitat, es detecten grans diferències entre sexes. Malgrat que la principal forma de moure’s més sovint per la ciutat és a peu (40 per cent global), les dones usen de forma més intensiva el transport públic (el 40 per cent l’utilitza com a forma preferent de moure’s). El 30 per cent dels homes es mou habitualment en cotxe i un 3 per cent en moto. Quan se’ls pregunta que haurien de fer per passar al transport públic, demanen millores a la xarxa com a primera resposta i una baixada de preu com a segona resposta.

Un 6,3 sobre 10 a la gestió municipal

El 85 per cent dels enquestats aprova la gestió municipal. El 77 per cent amb una nota d’entre 5 i 8 punts i un 8 per cent que li dona més d’un 9. Només el 14 per cent suspèn la gestió de l’Ajuntament de forma directa. La mitjana és del 6,3, un bé que es diria abans. Les dones li posen un 6,5 a la gestió municipal i els homes un 6,2. Per edats no hi ha variacions significatives malgrat que els més exigents serien els sabadellencs d’entre 55 i 64 anys i els més generosos amb l’Ajuntament serien els menors de 25 anys.

Gairebé la meitat dels enquestats, el 45,3 per cent, considera que en el darrer any (2021) la situació va millorar mentre que el 25,7 per cent creu que va empitjorar. El 23,5 creu que si fa no fa tot segueix igual. Dos de cada tres enquestats creuen que la situació del municipi millorarà en el futur mentre que només el 20 per cent creu que anirà a pitjor.

No obstant, quan són preguntats per diversos aspectes concrets, hi ha punts forts i febles. Entre els febleses, la transparència municipal, que el 43 per cent suspèn mentre que només el 38 per cent l’aprova. No surt ben parat tampoc el foment de la participació, ja que el 44 per cent considera que no es fomenta gens mentre que un 44 per cent ja veu bé les polítiques. Pel que fa a compromís amb canvi climàtic, la meitat dels enquestats considera que n’hi ha molt o bastant a l’administració municipal mentre que un 37 per cent considera que no n’hi ha cap. Pel que fa a la crisi del Covid, la ciutadania no considera que hagi afectat més a Sabadell que a altres municipis, tot i que sí demanen reforçar el sistema sanitari.

Excletxa digital

Un aspecte destacable és l’escletxa digital a l’hora de relacionar-se amb l’Ajuntament. El 50 per cent dels enquestats mai han fet cap tràmit a través d’internet amb l’administració. Podria ser que no l’hagin necessitat. Però hi ha grans diferències per edats: el 80 per cent dels majors de 65 anys mai han fet cap tràmit electrònic. En canvi, entre els 35 i els 65 anys dues terceres parts sí n’han fet algun.

——-PUBLICITAT——-

——-PUBLICITAT——-

Quan es pregunta perquè no l’han fet, una de cada quatre dones i un de cada tres sabadellenc més gran de 65 anys respon que no sap com fer-ho o que no sap navegar per internet. Quina és la sortida? En la major part dels casos es demana poder-ho fer presencialment. En d’altres la resposta és: ‘ho va fer una altra persona per mi’.

Optimisme sabadellenc

La Diputació ha elaborat les enquestes a tots els municipis, i els resultats s’han publicat en obert. La comparativa és, per tant, senzilla. I els resultats mostren un cert optimisme sabadellenc, tant en relació a la mitjana provincial com en comparació amb els municipis d’una població similar (L’Hospitalet de Llobregat, Badalona i Terrassa, bàsicament).

I és que els sabadellencs estan més satisfets de viure en la seva ciutat (un 78 per cent) del que ho estan els terrassencs (un 71 per cent), els badalonins (un 70 per cent) o els d’Hospitalet de Llobregat (només un 54 per cent de satisfacció). També consideren els sabadellencs que la seva ciutat ha millorat en el darrer any més que la resta. Així ho diuen el 45 per cent d’enquestats. En canvi, a Terrassa només ho creuen el 30 per cent, a L’Hospitalet de Llobregat el 24,8 per cent i Badalona es queda en un trist 20,7 per cent. Millorarà en el futur? Dos de cada tres sabadellencs així ho creuen (el 60,9 per cent). No tant la resta: ho pensen el 53 per cent dels enquestats a Terrassa, el 48 per cent a Badalona i el 44,3 per cent a L’Hospitalet.

Finalment, com es valora la gestió municipal? Sabadell i Terrassa empaten aquí. Un 6,3 sobre 10. Un ‘Bé’ dels d’abans. El govern de L’Hospitalet (l’alcaldessa és la presidenta de la Diputació, casualment) treu un 5,5 sobre 10. Un ‘Suficient’. El de Badalona aprova pels pels (5,1 sobre 10). En general els resultats a Sabadell estan sempre per sobre de la mitjana provincial.

Què és el Dibaròmetre?

El Dibaròmetre és el baròmetre de percepció ciutadana elaborat per la Diputació de Barcelona. En el cas dels municipis de més de 10.000 habitants com Sabadell, es van fer 400 enquestes telefòniques entre gener i l’octubre d’aquest any, seguint quotes de sexe i edat. El marge d’error associat és del 5 per cent. Amb aquesta informació la Diputació vol disposar d’informació de la percepció de la ciutadania sobre els seus municipis, i els serveis que ofereixen així com generar coneixement i informació comparada d’utilitat pública.

Foto portada: agents de la Policia Municipal, durant els primers dies de l’estat d’alarma. Autor: David B.

Comments are closed.