El Batxillerat de la ‘generació Covid’ arriba a la prova final: la selectivitat

  • La pandèmia ha afectat de ple als alumnes que aquest mes acaben l’institut.
  • La nota d’accés a la universitat suma la mitjana del Batxillerat (60%) i la de les PAU (40%)

La selectivitat és la prova més temuda pels estudiants de Batxillerat. La nota que obtinguin en aquests exàmens determinarà el seu futur: podran accedir a la carrera i a la universitat que volen? Depèn de com vagin les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) d’enguany, programades en quatre setmanes justes i clavades. Els qui ja tenen l’aigua al coll, però, són els alumnes de Batxibac (batxillerat francès): el BAC, equivalent a les PAU, ha acabat aquesta setmana i els nervis estan a flor de pell.

Els joves d’entre 16 i 18 anys que volen anar a la universitat han de passar una prova de foc, la selectivitat. La preparació dura dos anys, ja que s’examinen del temari impartit tant a primer com a segon de Batxillerat. Aquest any, però, el repte encara és més elevat perquè la pandèmia ha estroncat de ple els dos cursos. Per una banda, l’any passat els alumnes van perdre l’últim trimestre per culpa de confinament domiciliari i, a hores d’ara, encara hi ha temes que coixegen. Per l’altra, aquest curs ha sigut un híbrid entre la presencialitat i la digitalització acadèmica i, aquesta ambigüitat, ha generat desigualtats entre els estudiants de diferents centres; fet que afecta directament a la seva preparació per a les PAU.

“Fins fa dues setmanes, quan van decretar el 100 per cent de classes presencials, nosaltres només anàvem a l’institut tres hores al dia. El nostre centre va optar per la semipresencialitat i les tres hores restants les havíem de fer pel nostre compte a casa. Com a molt, alguns professors afegien un parell d’hores virtuals a la tarda” explica una alumna del Ferran Casablancas, Aida Abella.

En canvi, a l’Institut Mare de Déu de la Salut han anat cada dia a classe (excepte el divendres) des de Reis, a principis de gener. Ana Regalón, estudiant d’aquest centre, creu que són un dels sabadellencs més ben preparats per enfrontar-se a la selectivitat perquè han pogut seguir el curs amb certa estabilitat. Només han optat estrictament per la fórmula online en l’últim tram del primer trimestre. En aquest sentit, la seva companya, Gemma Roqué, agraeix que el centre hagi intentat minimitzar l’impacte de la pandèmia.

“Les primeres classes virtuals no van ser gens productives. Tot era molt recent i ens vam haver d’adaptar com vam poder; no estàvem acostumats a fer classe per l’ordinador i, menys encara, a estar tres mesos tancats a casa sense poder sortir. Això no va afectar tant a les notes del tercer trimestre, però sí que s’ha notat aquest curs: al setembre no recordàvem conceptes suposadament explicats al maig. Si haguéssim fet més hores per Internet, aquest problema s’hauria repetit més vegades i no n’hauríem avançat tant” lamenta Roqué.

En aquest sentit, alguns professors de l’Institut Pau Vila també coincideixen a dir que els dubtes no es resolen igual a la classe que a l’aula virtual. No només se n’avança molt més, diuen, sinó que també queda més clar. Sigui pel repàs de conceptes ja explicats o pel ralentí del Batxillerat telemàtic, aquest divendres han acabat les classes, però no totes les assignatures han arribat al final del llibre. De fet, Noèlia Torres, alumna de segon de Batxillerat al Ferran Casablancas, reconeix amb preocupació que encara tenen pendents onze temes de Fonaments de les arts. Per tant, és evident que els estudiants de la branca escènica hauran de prémer l’accelerador pel seu compte, ja que es tracta d’una assignatura obligatòria que no podran esquivar a les PAU, com sí que ho podran fer amb les matèries optatives.

Una classe de segon de Batxillerat a l’Institut Pau Vila. Autora: Alba García.

A partir de l’11 de maig comença el compte enrere per la selectivitat. Els alumnes que hagin suspès una o més assignatures dedicaran tota la setmana que ve a les recuperacions i, a partir d’aleshores, ja podran confinar-se altra vegada per preparar les proves finals (en cas que les aprovin, si no hauran d’esperar les recuperacions i les PAU del setembre). En Marc Lladó, alumne de segon de Batxillerat a RAMAR 2, ha de recuperar dues assignatures i atribueix part de la decaiguda al Batxillerat pandèmic: més dificultats de concentració, menys atenció per part del professorat, un context incert i constantment variable i molta més pressió.

“A cada trimestre teníem uns exàmens abans de festes i, uns altres, després. Però, les dues vegades hi va haver un positiu de Coronavirus just uns dies abans dels primers exàmens i, en conseqüència, es van ajornar 15 dies (i, per tant, ajuntar amb els altres). Això em trencava totalment la meva organització i si em posava a estudiar els de després de festes, m’oblidava del que havia estudiat per abans de les vacances. No podia amb tots alhora” lamenta Lladó.

Nou alumnes del Pau Vila ja han posat rumb cap a Terrassa per examinar-se del BAC, la selectivitat que fan els estudiants del Batxillerat en francès. Dimecres i dijous van fer els exàmens que determinaran si entren, o no, a la universitat que volen. En cas que no arribin a la nota de tall, podran presentar-se a les PAU per pujar nota amb les optatives. La resta de companys, els observen de reüll perquè, en certa manera, els seus resultats els deixen entreveure què es trobaran ells d’aquí a un mes.

A mig camí entre el 2019 i el 2020

La coordinadora de Batxillerat al Pau Vila, Lourdes Peralta, està segura que enguany els alumnes de segon ho tindran més fàcil que els de l’any passat. Tot i que els resultats van ser similars als dels anys anteriors, el Consell Interuniversitari de Catalunya va canviar el protocol: va retallar temari per compensar les hores perdudes amb l’adaptació a la virtualitat i els exàmens van ser un mes més tard que l’habitual. Just l’última setmana de juny, després de Sant Joan, el govern ja va desconfinar el país i els alumnes van poder anar a l’institut per repassar el temari. Peralta assenyala que aquest any no tenen tant temps per preparar les PAU, però que alumnes i professors ja “estan adaptats al rodatge online“. Els criteris d’aquest any són els mateixos que els de l’any passat i, en vista dels bons resultats, alumnes i professors creuen que anirà, almenys, igual de bé que al 2020. No obstant això, Peralta reconeix que si haguessin tingut un Batxillerat 100 per cent presencial, com el del 2019, la preparació per a les PAU seria òptima.

La percepció dels joves que en tres setmanes volaran de l’institut no difereix significativament dels altres anys. La selectivitat imposa, però qui ha treballat durant el curs està relativament tranquil. Tot i això, els alumnes són conscients que, en pandèmia, les notes obtingudes durant el curs no són un mirall tan fidel dels resultats que obtindran a principis de juny; com ho acostumava a ser abans de la Covid-19.

“Al tercer trimestre de primer, es van inflar les notes. Alumnes que havien de repetir van aprovar i alumnes que tenien un nou, van pujar al deu automàticament. Per tant, pot ser que a la sele no traguem tan bones notes com a l’institut. Però jo crec que serà com sempre: trauràs més o menys nota depèn del que t’ho preparis” reflexiona Paula Gallardo, una altra alumna del Ferran Casablancas.

Si se segueix el pla de vacunació i a finals d’estiu hi ha el 60 per cent de la població vacunada, és probable que el curs 2021-22 sigui més presencial que virtual i, per tant, els alumnes es presentin a les PAU amb més garanties que les dues promocions Covid, tal com apuntava la coordinadora del Batxillerat en un dels instituts sabadellencs.

Foto portada: alumnes de segon de Batxillerat de diferents instituts de Sabadell. Autora: Júlia Ramon.

Comments are closed.