Eva Abellan. Al ple d'aquest dimarts. Autor: David B.

El silenci administratiu, la principal queixa de la ciutadania i de la Síndica

  • La síndica municipal, Eva Abellán, ha presentat l’informe anual on recull totes les actuacions executades així com els principals drets vulnerats a Sabadell.
  • Denuncia que l’administració no dona resposta a les instàncies de la ciutadania i que, si ho fa, acostuma a ser amb una demora sobrepassada i injustificada.

La ineficàcia dels serveis públics és la principal queixa que els sabadellencs han traslladat a la síndica municipal de Greuges durant el 2021. Així ho recull la Memòria del 2021, on el 33 per cent dels casos tancats amb greuge presenten una demora significativa a l’hora d’obtenir resposta per part d’un ens municipal o bé, directament, no han rebut cap mena de feedback. A tall d’exemple, enguany l’Ajuntament ha triplicat el termini màxim de contesta a la Sindicatura i, això, es tradueix en una vulneració dels drets dels sabadellencs. A hores d’ara, Eva Abellán ha presentat aquest informe al ple municipal del mes de maig per passar comptes.

Quan la ciutadania té un problema amb l’administració pública i no sap com resoldre’l, recorre a la síndica municipal de Greuges per intentar posar-hi solució; però Eva Abellán no sempre se’n surt. Això és perquè no té suficients recursos per fer-ho i, sobretot, perquè l’Ajuntament i els òrgans que se’n desprenen no responen a les instàncies i actuacions interposades per part de la ciutadania o, fins i tot, per la seva pròpia institució, tal com ha denunciat ella mateixa en la presentació de l’Informe Memòria de la Síndica de Sabadell 2021 aquest dimarts al Casal Pere Quart. Aquesta tarda, també l’ha portat al ple municipal del mes de maig per posar en evidència la “ineficàcia dels serveis públics”, especialment en l’àmbit de Cohesió Territorial i Desenvolupament Econòmic.

Més de 100 dies per obtenir una resposta

La llei marca que l’Ajuntament ha de respondre les instàncies de la ciutadania amb un termini màxim de tres mesos i, a les apel·lacions de la Síndica, en un màxim de 30 dies; però en el primer cas no sempre és així i, en el segon, la mitjana del 2021 triplica aquest límit: tarda més de tres mesos a retornar-li l’informe, segons ha denunciat. És així com, en part, es justifica que el 33 per cent dels casos tancats amb greuge per la síndica de Sabadell, Eva Abellán, durant el darrer any afecten el dret ciutadà de l’eficàcia dels serveis públics.

“El dret més vulnerat aquest any, i amb moltíssima diferència, és el de l’eficàcia dels serveis públics. És un tema recurrent; abans li dèiem transparència i bon govern o el dret a la bona administració. Estem parlant que un 33 per cent de tots els casos que he resolt aquest any i he donat la raó a la ciutadania tenen a veure amb la vulneració d’aquest dret. Això vol dir que no s’ha donat resposta a la gent quan han fet una demanda o que hi ha hagut una demora en aquestes respostes”, denuncia Eva Abellán.

Una transgressió que no és excloent d’altres, ja que el silenci administratiu també s’estén als recursos interposats per resoldre una vulneració del dret a un urbanisme sostenible i harmoniós (relatiu a la seguretat, la mobilitat i els equipaments municipals), del dret a l’habitatge (des del sensellarisme fins a les relacions del veïnat o les condicions de salubritat) i del dret al medi ambient (control de plagues, sistema de recollida de residus o els serveis de neteja a l’espai públic), entre altres. La síndica assenyala l’arrel del problema d’aquest silenci administratiu que ha protagonitzat el 2021:

“Això és una obstrucció a la investigació que fem des de l’oficina, a part de ser un menysteniment a la institució. Si l’últim recurs que té la ciutadania per queixar-se és la Síndica i tampoc contesten a la Síndica, afecten doblement a la ciutadania”.

Abellán, però, també ha fet autocrítica i ha avançat noves iniciatives per atansar-se a la ciutadania i alhora millorar la comunicació entre les parts indicades en un conflicte. En aquest sentit, considera que cal millorar la informació i el coneixement dels sabadellencs respecte als seus drets així com facilitar l’accés a aquesta institució. De moment, però, amb aquests deures pendents, Eva Abellán ha obert 221 casos arran de les 2.150 atencions gestionades durant el 2021 i estima que l’Ajuntament soluciona el 30 per cent dels problemes gràcies a les seves investigacions. És per això que insisteix a dotar de majors recursos econòmics i humans la institució.

Menys d’un euro a l’any per a la Síndica de Greuges

En aquest sentit, Eva Abellán alerta que la Sindicatura està en una situació “preocupant” per culpa dels “escassos recursos humans i econòmics de què ens dota l’Ajuntament”. En aquest sentit, el cost d’aquesta institució per habitant és de 0’79 cèntims anuals; menys del que costa un cafè. De fet, aquest 2021 el seu pressupost ha estat de 171.000 euros en total, 82.000 euros (el que equivaldria a 1,13 euros per habitant) menys del que va demanar. Els portaveus municipals han convingut els seus reclams en la sessió plenaria i s’han posat bé a les recomanacions proposades per millorar el seu servei.

Foto portada: la Síndica de Greuges, Eva Abellán, aquest dimarts. Autor: David B.