El Síndic exigeix a l’Ajuntament que actuï en les ocupacions problemàtiques

  • Josep Escartín demana al consistori que es posicioni al costat dels més dèbils.

  • Aquest dimarts presenta davant del ple la memòria d’activitats de l’any 2013.

El Síndic Municpal de Greuges, Josep Escartín, presenta aquest dimarts la seva memòria anual al ple municipal. En una entrevista demana al consistori que li argumenti les raons per les quals no tenen en compte les seves recomanacions. Així mateix,, lamenta un any més que el ciutadà pateix un perjudici respecte la Policia Municipal. A nivell social, emplaça el consistori a ser més actiu amb les ocupacions problemàtiques. “No s’actua”, lamenta Escartín.

El Síndic Municipal de Greuges, Josep Escartín, no es refereix a les ocupacions que protagonitzen desenes de famílies que ocupen un habitatge per tenir un sostre on dormir, sinó a “les que ha fet gent que fa de l’ocupació dels pisos i la molèstia als veïns el seu modus vivendi“. Escartín assegura que l’Ajuntament ha de ser més actiu, i creu que “no s’actua”. “Si tens una casa ocupada al costat i el veí és problemàtic, t’has de fúmer”, es queixa gràficament. “L’Ajuntament ha de fer servir les seves eines per mantenir la convivència protegint els veïns”, insisteix. Així mateix, també lamenta la “deixadesa” d’alguns espais públics de la ciutat o que per exemple “no es compleix el que diu la normativa respecte els cotxes abandonats a la via pública”.

Les multes

És una queixa recurrent sense gaires avenços: el Síndic manté que quan la Policia Municipal sanciona un ciutadà aquest pateix un greuge perquè l’agent té una presumpció de veracitat que sovint fa innecessària que l’agent demostri els motius de la sanció i impossible al ciutadà demostrar que no ha infringit res. “És un problema endèmic. El ciutadà està indefens i no es garanteix la presumpció d’innocència dels ciutadans en aquests casos”, lamenta.

Escartín, a la seva oficina, fa uns dies. Autor: David B.
Escartín, a la seva oficina, fa uns dies. Autor: David B.

A nivell general, Escartín assegura que “la Policia [Municipal] té un problema; ha de generar més confiança perquè té un problema en aquest àmbit; la ciutadania no hi confia”.

Exigeix un cens d’habitatges buits

El Síndic manté que és “imprescindible” que el govern local comenci a elaborar tan aviat com sigui possible el cens d’habitatges de Sabadell per “poder aplicar la moció que sanciona els grans propietaris d’habitatges amb pisos buits”. Recorda que Terrassa va iniciar el cens l’any 2010 i fins fa uns mesos no ha pogut sancionar cap entitat amb pisos buits.

Així mateix, demana al consistori que se situï al costat dels ciutadans que pateixen i no al costat dels més poderosos i creu que cal més habitatge assequible a la ciutat i també més habitatge públic, tant de venda com de lloguer.

Les terrasses dels bars

Escartín manté que l’Ajuntament ha d’extremar els controls pel que fa a les terrasses de bars i restaurants. “Hi ha una gran laxitut: algunes obren més del compte, altres ocupen més metres dels permesos i altres tanquen més tard”, diu.

L’Oficina de Mobilitat sense targeta

El Síndic no entèn com és impossible pagar amb targeta de crèdit o dèbit a l’Oficina de Mobilitat, al carrer de la Borriana. Assegura que l’argument és que el terminal no passa per sota del vidre. Sent així, sovint el ciutadà va a l’oficina i com no pot pagar amb targeta ha d’anar a un banc a treure diners provocant un perjudici i una pèrdua de temps innecessària.

“Li fan cas?”

Escartín assegura que no li preocupa tant si l’Ajuntament li fa cas o no (diu que no gaire en les seves recomanacions que canvien aspectes de forma profunda o en casos concrets; en canvi li fan més cas si els canvis són més fàcilment aplicables o són més superficials). Li preocupa que el govern local no argumenti perquè no li fan cas quan això succeeix.

Cal que l’ajuntament de Sabadell cregui en aquesta institució; que no vegi el Síndic com a un enemic a qui cal combatre, sinó com a una institució que té com a únic objectiu millorar les mancances del propi sistema, pensant per damunt de tot en les persones”, assegura.

Durant l’any 2013 Josep Escartín va rebre 1.129 queixes dels ciutadans, un tres per cent més que l’any 2012. S’ha entrevistat amb 268 ciutadans, ha obert 183 actuacions i ha fet 67 recomanacions a l’Ajuntament per millorar alguns procediments. Aquest dimarts presenta davant del ple municipal la memòria d’activitats relativa a l’any passat.

Foto portada: Escartín, a la seva oficina. Autor: David B.

2 Comments