“El transport públic a Sabadell està entrant en la marginalitat”

L’Associació per a la Promoció del Transport Públic ha presentat aquest dimarts el document Sabadell: 2 x 2020, amb el que analitza l’estat actual del transport públic a la ciutat. Els resultats són negatius. La PTP considera que el sistema de transport públic “està entrant en la marginalitat”. Defineix la freqüència dels busos urbans “d’inacceptable” fora de l’Eix Central, qualifica la flota com a “envellida” i com una raresa que no hi hagi servei a partir de les 22 hores. D’altra banda, les prediccions d’ús del futur Metro de Sabadell com a forma de moure’s dins la ciutat són negatives.

Malgrat que fins l’inici de la crisi l’any 2008 la cooperativa Transports Urbans de Sabadell va aconseguir aturar la sagnia de viatgers que van deixar d’anar en autobús des de començaments dels anys noranta, la PTP considera que el sistema “està entrant en la marginalitat”. Mai s’ha arribat als 15 milions de viatgers anuals de l’any 1991. Els ingressos per viatger estan estancants, i també els ingresos per viatger i quilòmetre recorregut. El transport urbà de Sabadell no s’ha beneficiat de l’increment de viatgers des de la integració de tarifes, que ha disparat els viatges en transport públic.

Tráfico bus Sabadell
Evolución de passatgers en bus urbà. Font: PTP

 Perquè? L’estudi creu que hi ha diversos factors. Entre ells, la baixa velocitat comercial de les línies, la flota envellida i poc atractiva i la freqüència de pas de les línies, “inacceptables” fora de l’Eix Central de la ciutat. D’altra banda, consideren que a Sabadell es promou de forma constant el vehicle privat i posa com a exemple la promoció que s’ha fet de la inauguració d’una rotonda a la C-58 “la rotonda elevada més gran d’Espanya”. Que es pugui aparcar al centre de franc també incentiva moure’s en cotxe, segons la PTP.

Sense bus urbà a la nit, una excepció a nivell europeu

Finalment, en el context de les ciutats mitjanes europees, els ponents consideren una raresa sabadellenca que no hi hagi servei de bus urbà a partir de les 22 hores. No cal anar gaire lluny, a Terrassa, per exemple, per trobar una ciutat que sí que en té.

L’ús dels autobusos interurbans també està estancat. A més, la PTP assegura que no hi ha cap coordinació amb els horaris de pas dels bus urbans. En resum, viatjar en autobús no té cap prestigi social.

Mals auguris pel Metro

En quant al ferrocarril, és poc significatiu el número de persones que l’utilitzen per moure’s dins la ciutat. Només una mitjana de 273 persones al dia agafen els Ferrocarrils de la Generalitat per moure’s dins la ciutat. Passa una situació similar amb Rodalies Renfe. És sobretot un mitjà de comunicació interurbà. Per això, creuen que l’ús del Metro serà “testimonial en viatges urbans”. En la pràctica, per exemple, poca gent baixarà al Centre en Metro des de Ca n’Oriac.

total viatgers
Total de viatgers en transport públic a Sabadell. Font: PTP

El total de viatgers en transport públic a la ciutat és d’uns 25 milions de viatgers a l’any. Malgrat tot, la PTP considera possible doblar el número de viatgers en transport públic a la ciutat d’aquí al 2020.

La PTP vol estimular el debat al voltant del transport públic i recull propostes via correu electrònic i també a través d’un grup de Facebook.

Més informació: Sabadell: 2 x 2020. Proposta de nou sistema de transport públic per a la ciutat de Sabadell. Diagnosi i línies estratègiques

One Comment