Els 5 reptes de l’administració, segons la Síndica

La Casa Duran ha estat l’escenari escollit per la síndica municipal de greuges i l’Ajuntament a l’hora de commemorar el Dia Mundial dels Drets Humans. El síndic de Barcelona, David Bondia, també ha participat en l’acte institucional d’aquest dimecres i, entre tots plegats, han assenyalat la importància de la bona administració per garantir els drets humans a tots els ciutadans. En clau local, Eva Abellan ha enumerat els cinc principals greuges que ha recollit la sindicatura de Sabadell per afrontar-los en la mesura del possible d’ara endavant.

——-PUBLICITAT——-

——-PUBLICITAT——-

Els drets humans fan referència a un concepte que, a priori, pot semblar un tant abstracte, però que tal com ha destacat el síndic municipal de greuges a Barcelona, David Bondia, com més s’acoten, més impacte directe tenen. És així com la garantia d’aquests drets a escala local és clau per millorar i dignificar la vida de la ciutadania. La premissa sobre la qual s’ha articulat la commemoració del Dia Mundial dels Drets Humans aquest dimecres és clara: la ciutadania és qui legitima l’administració. És per això que la bona administració és tan important per aconseguir una bona resposta a aquest dret; fet que no sempre es compleix a Sabadell, segons la síndica de greuges municipal. Eva Abellan va destacar ara fa uns mesos que un terç de les queixes ciutadanes a Sabadell estan relacionades amb la ineficàcia de l’administració i, aquest dimecres, ha enumerat els cinc grans temes sobre els quals giren les seves actuacions:

  1. Manca de resposta

Abellan ha lamentat que, en moltes ocasions, els ciutadans no reben cap resposta a les seves consultes. La síndica ha recordat que hi ha una normativa que obliga a trencar el silenci administratiu i, de fet, en determinats casos fins i tot hi ha un termini màxim per respondre.

2. Corrupció i frau

Tant la síndica com l’alcaldessa, Marta Farrés, consideren necessari dotar a la ciutadania de mecanismes per combatre i evitar la corrupció. Tanmateix, Abellan reconeix que bona part d’aquesta no té els recursos necessaris per detectar i/o denunciar conductes fraudulentes.

3. Digitalització

La bretxa digital és un factor que eixampla les desigualtats entre els mateixos ciutadans per accedir a una Oficina d’Atenció Ciutadana, una visita al metge o qualsevol altra gestió. Quan l’Ajuntament va traspassar la gestió dels tributs a la Diputació de Barcelona, la síndica va percebre un increment d’aquestes dificultats (més info: ‘Recels per la delegació de la Gestió Tributària a la Diputació en sis mesos‘).

4. Complexitat dels tràmits administratius

De manera similar a l’anterior punt, a vegades els processos administratius són tan burocràtics i tan complexes que obstaculitzen les ajudes, subvencions o títols que depenen de l’administració. Cal agilitzar els mecanismes, han convingut a dir.

5. Llenguatge i comunicació

Una de les tasques que ha de fer la síndica és la de traduir molts documents que li arriben per part de ciutadans que no els entenen. Per això un dels reptes que tenen pendents les administracions és la de fer textos més clars i entenedors; també en diferents idiomes perquè no hi hagi problemes com aquests.

——-PUBLICITAT——-

——-PUBLICITAT——-

Per la seva banda, l’alcaldessa Marta Farrés ha assenyalat la voluntat del govern municipal per garantir la correcta atenció i resposta a les demandes dels sabadellencs. La commemoració dels drets humans va començar fa més d’un mes i des d’aleshores que l’Ajuntament ha impulsat diferents actes per nodrir el programa. L’últim serà el 7 de gener (més info: ‘La commemoració dels drets humans comença aquesta setmana‘).

Foto portada: l’acte institucional d’aquest dimecres per commemorar el Dia Mundial dels Drets Humans. Al centre, la síndica municipal de greuges, Eva Abellan, i el de Barcelona, David Bondia. Autora: J. Ramon

Comments are closed.