Foto portada: un adhesiu de la comercialitzadora alertant contra el frau elèctric. Font: Aliança contra la Pobresa Energètica via Twitter.

Endesa talla la llum d’un bloc ocupat fa vuit anys en el que hi viuen 26 famílies

  • Tècnics de la companyia escortats per antiavalots tallen el subministrament d’un edifici amb la llum punxada al·legant manca de seguretat a la instal·lació.
  • L’Ajuntament sosté que no sabia res de l’operatiu i es mostra disposat a mediar. L’Aliança Contra la Pobresa Energètica denuncia el cas.

Xoc entre l’Aliança contra la Pobresa Energètica i la subministradora Endesa, qui ha tallat el subministrament en un bloc ocupat per la PAH l’any 2015 al carrer Puig i Cadafalch aquest matí, amb presència policial d’antiavalots. La subministradora assegura que la instal·lació estava “manipulada” i era “defectuosa”, sent tot un perill per als ocupants. Per la seva part, l’Aliança per la Pobresa Energètica ha denunciat l’actuació de l’empresa perquè vulnera al seu parer un dret bàsic com l’energia a gairebé una trentena de famílies. I tot en plena onada de calor.

Segons fonts de la companyia, la connexió a la xarxa era totalment “irregular” i “defectuosa”. La llum estava punxada. Van més enllà: era tot un perill per a la seguretat dels residents. Es tracta d’un bloc ocupat per la Plataforma d’Afectades per la Hipoteca i la Crisi (PAHCS) l’any 2015 entre els números 43 i 49 del carrer Puig i Cadafalch, un dels laterals de la Gran Via a l’alçada del barri de Gràcia. El bloc té una trentena de pisos. Segons fonts properes a la PAH, hi viuen unes 150 persones, entre elles, una trentena de menors i tres persones amb dependència.

Presència policial

Els veïns sostenen que ningú no els ha ensenyat cap tipus d’ordre judicial ni se’ls havia avisat de res. El tall s’ha dut a terme amb presència policial, en concret antiavalots dels Mossos, cosa que s’ha convertit en un costum quan es talla el subministrament, reconeixen fonts de la pròpia empresa.

Llei 24/2015

Per la seva part, l’Aliança contra la Pobresa Energètica ha denunciat que la majoria de les famílies tenen acreditada la situació de vulnerabilitat, cosa que de ser certa els dona empara a la llei 24/2015 contra la pobresa energètica a través de la instal·lació d’un comptador social. Endesa sosté que no els consta cap comptador social a l’immoble i que es tractava d’una instal·lació irregular.

https://twitter.com/APE_Cat/status/1679079287717081090?s=20

L’Aliança Contra la Pobresa Energètica ha demanat més implicació a l’Ajuntament per aturar els talls de subministraments. També que s’agilitza la instal·lació dels comptadors socials. Fonts municipals han assegurat a aquest digital que només cinc de les gairebé 30 famílies tenen seguiment per part de serveis socials. El consistori es compromet a contactar i fer gestions amb Endesa. I recalquen que l’actuació ha anat a càrrec d’Endesa sense avisar en res l’Ajuntament.

El tinent d’alcaldessa de Serveis a les persones, Eloi Cortés, assegura que “es tracta d’un cas de frau elèctric i no hi ha els informes preceptius que seria el cas d’un consumidor vulnerable que ha deixat de pagar”. No obstant ofereix els serveis socials “si hi ha alguna qüestió que s’hagi de resoldre”.

Informació relacionada:

Foto portada: un adhesiu de la comercialitzadora alertant contra el frau elèctric. Font: Aliança contra la Pobresa Energètica via Twitter.