Foto portada: sortida de l'actual pàrquing, el que serà rescatat, al carrer del Sol. Autor: J.d.A.

Es reprèn, amb més “garanties jurídiques”, el procés del macropàrquing del Passeig

PUBLICITAT

PUBLICITAT

Nou capítol, ni el primer ni molt menys l’últim, en la llarguíssima història de l’aparcament sota el Passeig de la plaça Major, que l’Ajuntament va adquirir a finals de l’any 2019 però encara ni s’ha pogut treure a concurs. El govern municipal reprendrà ara el rescat de la concessió a l’empresa SABA a l’obtenir més “garanties jurídiques” per part d’un ens consultiu de la Generalitat, la Comissió Jurídica Assessora. L’alcaldessa, Marta Farrés, n’ha explicat els detalls, tant a la premsa com abans a les entitats econòmiques, i ha traçat algunes novetats a llarg termini.

L’Ajuntament va comprar l’aparcament buit del Passeig a l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a finals de l’any 2019. Va ser la primera gran acció política de Marta Farrés. El preu? 4,8 milions d’euros que es van pagar a compte del superàvit municipal. Per què ni tan sols s’han començat les obres cinc anys després? Perquè primer cal rescatar la concessió del que hi ha sota la plaça del doctor Robert, en mans de SABA fins l’any 2029.

Hernández (Urbanisme) i Farrés, en roda de premsa. Autor. J.d.A.
Hernández (Urbanisme) i Farrés, en roda de premsa. Autor. J.d.A.

L’Ajuntament i SABA van començar una negociació que no va arribar a bon port. Fa uns mesos el consistori va decidir tirar pel dret i aprovar el preu del rescat, uns 750.000 euros, hi hagués acord o no. Però abans de fer-ho va consultar la Comissió Jurídica Assessora sobre els possibles escenaris. Aquest ens de la Generalitat ara ha dit la seva.

Quina és la novetat?

L’Ajuntament s’arrisca a tenir un contenciós als tribunals amb SABA si no s’acorda el preu. La por del govern municipal és que un litigi aturi de nou tot el procediment, que ja porta un retard important. És possible que SABA demani paralitzar el nou concurs, el del macropàrquing unificat de 500 places entre Doctor Robert i el Passeig de la plaça Major. El govern municipal vol fugir d’aquest escenari, i va demanar consultes a la Comissió Jurídica Assessora, que ara ha respost conforme als interessos municipals. Sent així, l’Ajuntament es veu amb forces, amb més “garanties jurídiques” segons Marta Farrés per reemprendre el procés.

Aparcament Passeig SABA
L’actual al pàrquing per la Casa Duran, en una imatge d’arxiu. Autor: David B.

Sent així, el proper dilluns el ple aprovarà (ho farà perquè el govern té majoria absoluta) un preu de 624.000 euros per rescatar la concessió. Un cop recupera la concessió, es reactiva el calendari, que es reformula.

I quin és el calendari?

L’Ajuntament treurà a concurs públic la gestió del nou aparcament durant l’any vinent, i preveu adjudicar-la abans que acabi el 2025 per començar les obres abans de la primavera de l’any 2026. Un cop comencin, duraran al voltant de dos anys, i per tant, haurien d’acabar abans de la primavera de l’any 2028. No obstant, tot són hipòtesis ara per ara en un procés que ha tingut diversos entrebancs.

Com serà el pàrquing?

El projecte que sortirà a concurs preveu un pàrquing únic, de prop de 500 places (440 de cotxe i unes 60 de moto) més un aparcament segur de bicicletes. En total, 130 places més, i més amples, que l’aparcament actual sota la plaça del doctor Robert, que quedarà clausurat durant les obres.

Simulació de com serà l'entrada pel carrer de la Salut - plaça de l'Àngel. Font: Ajuntament.
Simulació de com serà l’entrada pel carrer de la Salut – plaça de l’Àngel. Font: Ajuntament.

L’aparcament tindrà l’entrada de vehicles pel carrer Salut a l’alçada de la plaça de l’Àngel. La sortida serà pel Passeig Manresa, on l’actual rampa quedarà reduïda a més de la meitat. Es tancarà l’entrada de la Casa Duran i la sortida del Zara, perilloses. Aquí es mantindrà un accés per a vianants, com també al Passeig Manresa i la plaça de l’Àngel, més una altra a l’alçada del conegut frankfurt del Passeig.

Molèsties per obres

Totes les obres, que s’haurien de fer entre 2026 i 2028 segons el calendari actualitzat, es faran sota terra i per tant no hi haurà grans afectacions. Amb dues excepcions: el pàrquing de Doctor Robert quedarà inservible fins que acabin les obres. I el nou no estarà actiu, clar. Per altra banda, durant quatre mesos es tancarà el pas de vehicles (bus, taxi i mercaderies) entre el Passeig de la plaça Major i la Rambla perquè cal fer una “secció” per unificar els dos aparcaments. “Intentarem fer-ho a l’estiu, quan hi ha menys trànsit a la zona”, ha assegurat Farrés.

Quant costa? Qui ho paga?

Segons les dades municipals, l’aparcament sortirà a concurs públic per un termini de 40 anys. Les empreses que vulguin presentar-se hauran d’assumir diversos costos. Per una banda, els 4,8 milions d’euros que va costar a l’Ajuntament comprar el pàrquing a FGC. Per altra banda, el cost de les obres, que s’estima en 5,3 milions d’euros. Per tant, 10,3 milions d’euros de cop. I a banda un cànon de 200.000 euros per cada un dels 40 anys de contracte. Una inversió milionària. Però amb premi: accedir a la gestió d’un aparcament nou al bell mig de la ciutat amb 500 places i durant quatre dècades.

La sortida de l'àparcament, pel Passeig Manresa, amb la tanca reduïda. Autor: Ajuntament.
La sortida de l’àparcament, pel Passeig Manresa, amb la tanca reduïda. Autor: Ajuntament.

Farrés ha posat aigua al vi a les reclamacions per exemple de Sabadell Comerç Centre i algunes forces de l’oposició, que van aprovar una moció al ple fa un temps per tenir un aparcament soterrat a preu de zona blava o similar. Serà el guanyador del concurs públic qui marcarà el règim de preus del futur aparcament.

Via Massagué: sense canvis estructurals

La roda de premsa ha permès algunes novetats, totes elles a llarg termini. A partir de 2028, per tant, quan s’acabin les obres. L’Ajuntament no preveu reduir els carrils de circulació de la Via Massagué. Era una reclamació de la zona per potenciar aquest carrer d’entrada i sortida al Centre. Però segons Farrés el bus necessita no només entrar al Centre per la Via Massagué sinó també sortir-ne. L’alternativa, el carrer Convent, ja va molt carregat. Per tant, amb voreres estretes i dos carrils, els canvis que es puguin fer a la Via Massagué, en tot cas, no passaran de reforma.

Vapor Turull: zona verda amb places d’aparcament

Per altra banda, Farrés ha obert la porta a reduir places d’aparcament al Vapor Turull, el macroaparcament de 250 places de zona blava del Centre. Serà principalment una zona verda. Però no es volen perdre totes les places d’aparcament. Així que el Vapor Turull serà una zona verda però tindrà al voltant d’un centenar de places de pàrquing de zona blava.

Carrer Salut i carrer Sant Joan

L’Ajuntament, almenys de moment, no preveu intervencions importants al carrer Salut, també estret i de sentit únic. Haurà d’absorbir part de les entrades al nou aparcament. Tampoc al carrer Sant Joan, que ja va saturat i més encara d’autobusos perquè hi passen pràcticament totes les línies de la TUS.

Foto portada: sortida de l’actual pàrquing, el que serà rescatat, al carrer del Sol. Autor: J.d.A.

Els comentaris estan tancats