Expectativa i realitat de Residencial Gràcia: “Ens han venut un pis que no existeix”

  • Els residents d’una promoció “d’alt standing” al barri de Gràcia denuncien incompliments i acabats inacceptables.
  • La promotora Culmia espera arribar a un acord amb la vintena de famílies afectades.

La veïna del tercer obre l’aixeta per dutxar-se i la primera gota ja treu fum: no hi ha aigua freda i la banyera està que bull. En paral·lel, al pis de baix comença a dibuixar-se una rodanxa d’humitat, però en comparació amb les quatre inundacions que ha patit enguany, això seran quatre gotes més. A més d’errors en la construcció, els propietaris de tot el bloc denuncien que “els han venut serveis i espais que no existeixen”.

Fa quatre mesos que els 24 veïns de Residencial Gràcia malviuen en el que se suposa que és un pis d’obra nova. I no un qualsevol, sinó un que s’anuncia com “d’alt standing“. La immobiliària Solvia i el comercial que va gestionar aquesta operació estan al corrent del cas i traslladen, sense èxit, totes les queixes a l’antiga promotora del BS, Culmia.

Tot i ser una promoció d’obra nova, els propietaris han desmuntat el bloc de dalt a baix: des de l’àtic fins al garatge, i no hi ha ni un metre que no presenti problemes. En vista de la gravetat dels defectes i de la freqüència d’aquests, els veïns neguen rotundament que Residencial Gràcia, al carrer Sant Jordi, sigui una promoció d’obra nova i pisos d’alt standing, com descriu la immobiliària. A més, etiqueten a la promotora, i també al comercial de Solvia, “d’estafadors” per haver-los venut uns pisos que no s’ajusten als anunciats i per no haver complert la seva paraula de reformar tots aquells detalls que ballaven quan els van anar a veure.

Per la seva banda, Solvia assegura que només pot actuar com a intermediària entre els clients i la promotora, que és l’encarregada de l’obra i del servei postvenda. Culmia, en aquest cas, es defensa al·legant que “es tracta d’una promoció que compleix amb tots els requisits indispensables per al seu correcte i perfecte desenvolupament. Des la llicència d’obres que atorga l’Ajuntament fins a la llicència de la primera ocupació, que certifica que l’immoble ha estat construit respectant tots els aspectes tècnics que garanteix la normativa”. Per contra, els residents aporten una bateria de proves que posen en entredit la versió de Culmia.

“Aquest no és el pis que vaig comprar!”

L’aparador de Solvia Store, al final de La Rambla, i al seu portal, destaca el complex Residencial Gràcia de Sabadell:

“Les millors promocions d’obra nova a la província de Barcelona. Àmplies terrasses, boxes amb capacitat per a dues places de pàrquing, piscina”.

El que no diu l’anunci ni el manual de qualitat és que el parquet de tots els pisos s’aixeca cada dos per tres, que a les terrasses falten metres, igual que al garatge, que els radiadors regalimen, que darrere els mobles del lavabo no hi ha rajoles i, les que hi ha, estan desnivellades.

“Tinc un interruptor dins el plat de dutxa. Des de quan l’aigua i la llum són compatibles? Això no pot estar aquí, i encara menys si tenim nens petits. Per norma de seguretat hauria d’estar a un metre de distància”, alerta preocupada la Sandra.

En el mateix bany, la tapa del registre de maquinària (parcialment metàl·lica) va caure de cop i sense previ avís a sobre de la seva parella, que per sort va reaccionar a temps i va evitar un trau al cap. La veïna del costat es pregunta com pot haver-hi una finestra de 65×125 centímetres totalment transparent davant la dutxa i a quatre pams de terra. “Si em dutxo aquí els veïns m’ho veuen tot, sobretot a la nit quan la llum està encesa”. El propietari del pis de dalt es pregunta, amb el mateix desconcert, com poden haver fet un espai per a la rentadora de 45 centímetres de profunditat, quan aquests aparells tenen un ample de 60. En conseqüència, l’Antoni té un forat sense utilitzar i una rentadora sense saber on col·locar.

Incompliments de les ordenances d’obra

El manual de qualitat exposa que els pisos compten amb climatització de fred i calor mitjançant un sistema de conductes al fals sostre; però a la pràctica això no és així, segons asseguren múltiples residents. En la mateixa línia, els veïns del primer reclamen les rajoles blanques dels tres lavabos, ja que són de color gris fosc. “Dels tres lavabos, dos havien de ser blancs i un (el de la suite matrimonial) gris clar. Quan vam entrar al pis ens vam trobar que tots tres banys eren de color fosc, gairebé negre”, repliquen. Els del costat, també es van quedar ben sorpresos quan van veure que a la cuina, en lloc d’haver-hi una barra com figurava en el manual, hi havia un passaplats. “Com volen que mengem en una superfície de gairebé dos metres? Això no és una barra!” recriminen. L’Antoni també assenyala la terrassa per denunciar que, a més d’incomplir el manual de qualitat, Residencial Gràcia també incompleix la normativa d’obres: el graó de sortida a la terrassa és més alt del permès.

Graó de sortida a la terrassa de 23 centímetres, quan el màxim permès és de 20. Autor: cedida.

L’agreujant d’aquesta situació és que els propietaris no han pogut instal·lar-se al pis que van comprar l’any passat, alguns a finals del 2019, fins fa quatre mesos, i des del primer dia que han tingut problemes greus per a la seva vida quotidiana. Inicialment, la demora només havia de ser d’un parell de mesos, de manera que ara ja faria un any, com a mínim, que viuen a Residencial Gràcia; però els tràmits burocràtics sumats a les derivades de la pandèmia no van permetre l’escriptura fins a l’últim trimestre del 2020.

“Solvia no va fer els deures i per culpa seva em vaig quedar sense casa. Ens va prometre que, a tot estirar, podríem entrar a viure en aquest pis el juliol del 2020. Vaig llogar la casa on vivia fins aleshores i després em vaig trobar que en lloc de dos mesos, n’han sigut onze. Amb la Covid-19 no podia permetre’m el risc de viure amb la meva mare i per això pujava i baixava cada dia des de la Costa Brava, on tinc la segona residència”, recorda encara cansada la veïna del segon.

En Xavier, en canvi, ha hagut de portar a tota la seva família a casa els pares perquè també va vendre el pis on vivia i no tenia on anar durant tot aquest temps. Aquesta situació en plena pandèmia ha provocat atacs d’ansietat a alguns veïns i la indignació de tots ells. Les famílies estan cansades de pagar reparacions d’imperfectes que no han generat, i que per norma no els pertoca assumir, així com de no poder gaudir tranquil·lament de la seva nova llar per continus problemes.

Els veïns de Residencial Gràcia conviuen amb humitats, fred, parquets aixecats, esquerdes i forats. Els operaris ja gairebé formen part del que ara s’anomena grup bombolla, ja que cada dos per tres visiten els pisos afectats, que són pràcticament tots els del complex residencial. Els veïns, però, no estan satisfets amb les obres, ja que al cap d’uns dies tornen a tenir els mateixos problemes i aquesta situació és incompatible amb la seva vida laboral. Les mides de les places de pàrquing també són incompatibles amb els vehicles dels veïns, com es veu en la imatge inferior, i per això alguns han d’escollir entre tancar el box i aparcar al carrer, o aparcar dins però amb el box obert.

Plaça de pàrquing insuficient. Les línies vermelles marquen el recorregut de la porta del box. Autor: cedida

Tot problema té una solució, però, a vegades, la solució també pot ser un problema. Els veïns que han hagut de reparar més danys no només lamenten l’ensurt a la seva butxaca, sinó també la llarga espera per aconseguir una resposta. “Et diuen que vindran entre avui i demà, esperant que estiguis a la seva disposició, però jo no puc quedar-me a casa fins que decideixin venir. Nosaltres hem d’anar a treballar i, per això, el meu sogre s’ha hagut de quedar fent guàrdia durant les últimes dues setmanes”, lamenta una de les afectades.

El més calent és a l’aigüera

Per si fossin poques les sorpreses que ha ofert Residencial Gràcia, els propietaris de l’immoble asseguren que dins el sistema elèctric de la comunitat hi havia polos dels constructors, llaunes de cervesa i bosses de plàstic. De cara a la temporada d’estiu, els veïns temen pels defectes que poden sorgir de la piscina comunitària. De moment, el fanal mare del jardí ha caigut perquè no estava collat, segons informen els residents.

Els testimonis de Residencial Gràcia no han volgut revelar la seva identitat per possibles represàlies de la promotora. Actualment, els pisos estan parcialment arreglats i les obres continuen, tot i que molt a poc a poc. No obstant això, Culmia, segons ha assegurat a preguntes d’aquest digital, creu fermament que “aconseguiran un acord satisfactori”.

Foto portada: veïns de Residencial Gràcia al jardí comunitari. Autor: David B.

Comments are closed.