Una parella de La Plana del Pintor, a punt de ser desnonants per BuildingCenter. Autora: Gemma Vives.

En mans de BuildingCenter: “El meu cas és una extorsió”

En David Garcia i la seva dona viuen en un pis de lloguer social a la Plana del Pintor. El 23 de novembre se’ls acabava el contracte amb BuildingCenter (la societat de CaixaBank que s’encarrega de la desinversió de la cartera d’immobles) i aquesta els va dir, 48 hores després d’haver creuat la data límit del contracte, que “els donava 1.000 euros perquè marxessin del pis en una setmana, com a màxim”. La parella, de 40 i 42 anys, va rebutjar rotundament la proposta: asseguren pagar totes les quotes, haver entregat tota la documentació que els demanava l’entitat per la renovació del contracte i no haver rebut mai cap advertència per abandonar l’immoble. El més agreujant és que tenen un fill de quatre anys i, per contra, cap familiar que els pugui acollir. De moment, només saben que els prorroguen l’estada cinc mesos més per tema Covid.

La dona de David Garcia, qui prefereix restar sota l’anonimat, va comprar un pis al carrer del Montnegre quan tenia 18 anys. Ara en té 42 i el banc l’amenaça amb desnonar-la, després que l’any 2018 l’immoble passés a mans de BuildingCenter i aquest li fes un contracte de lloguer social. Garcia assegura que es tracta d’una “extorsió” i per això es nega a fer les maletes.

“Un noi de l’oficina tècnica de l’Ajuntament, que ens va posar en contacte amb la regidoria d’Habitatge, ens va assessorar i ens va dir que no firméssim res, de cap manera. Que aquest tipus d’empreses acostumen a fer això [donar-los una quantitat determinada de diners perquè deixin el pis en pocs dies] per coaccionar a la gent i així poder vendre’l o llogar-lo a preu de mercat; no de lloguer social, com el nosaltre, per exemple”, explica David Garcia.

La parella assegura que no ha donat cap motiu a l’arrendador, que en aquest cas és un banc, perquè no els vulgui renovar el contracte: cada mes paguen els 136 euros de lloguer social i les quotes corresponents per retornar els 15.000 euros (ara 12.000) que deuen a l’entitat financera després de demanar una dació en pagament de la hipoteca. En línies generals, la dona de Garcia es va desfer de la hipoteca que tenia a canvi de l’immoble, que va passar a ser propietat de CaixaBank, i de 15.000 euros. Aleshores tots dos van llogar el pis a BuildingCenter per continuar mantenint el que havia estat casa seva durant 20 anys i, ara, tres anys després, quan ha finalitzat el contracte, es troben que no els hi volen renovar. Garcia denuncia especialment les maneres amb què BuildingCenter ha gestionat el seu cas.

“Si tingués intenció de renovar-nos un o dos anys més, no hagués estat sense comunicar absolutament res del 2 al 25 novembre; una vegada ja va acabar el contracte. Però, a més a més, no posaria tantes traves per renovar-lo: hem estat més de sis mesos enviant tots els papers que ens han demanat i quan no faltava una nòmina, no podien obrir un arxiu. Tot eren problemes” lamenta.

Garcia afegeix que en cap moment els han avisat que no els renovarien el contracte, fet pel qual també desobeeix les indicacions de BuildingCenter. El 25 de novembre van tornar a enviar tota la documentació requerida per la renovació del contracte i l’assistenta social els ha comunicat que, de moment i per motius excepcionals com és el cas de la pandèmia, els faran una pròrroga de cinc mesos.

Aquest digital ha intentat contactar diverses vegades amb Caixabank i la seva societat immobiliària, BuildingCenter, per obtenir la seva versió dels fets i alhora més informació sobre aquesta pròrroga; però no ha aconseguit resposta.

Què pot passar en el pitjor dels casos?

Si finalment no aconsegueixen que els renovin el contracte, el més probable és que la parella i el seu nen de quatre anys es quedin al carrer i hagin de continuar pagant les quotes per saldar el deute de 12.000 euros que tenen; tal com auguren ells mateixos. Per una banda, no tenen ningú que els pugui acollir, ja que el germà de la dona té esquizofrènia i viu amb la seva mare i els seus sogres tampoc els poden fer un lloc a casa. “La situació del meu germà és molt delicada i no podem anar a viure amb ells, encara menys amb un nen de quatre anys” assegura. Per l’altra, no troben cap pis amb un lloguer assequible als seus ingressos, que són escassos perquè només treballa ella.

Una parella de La Plana del Pintor, a punt de ser desnonants per BuildingCenter. Autora: Gemma Vives.
David Garcia i la seva dona, al pis de La Plana del Pintor. Autora: Gemma Vives.

De moment, però, Garcia ha de medicar-se per la depressió que pateix arran d’aquesta situació i cap dels dos recorda ja quan va començar a tenir insomni. Asseguren estar disposats a un increment de la mensualitat, ja que ara mateix la seva prioritat és seguir vivint en aquest pis de La Plana del Pintor. Adverteixen que el seu no és un cas aïllat, ja que tal com els va reconèixer l’assistenta social, ara mateix estan emergint molts casos com aquest: “famílies que van firmar un contracte de lloguer social en la mateixa època que aquesta parella, ara veuen com se’ls acaba i com els propietaris no volen renovar-los-hi” expliquen.

Foto portada: la parella de la Plana del Pintor, a punt de ser desnonats per BuildingCenter. Autora: Gemma Vives.

Comments are closed.