L’Aeroport de Sabadell ja té museu. La Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya (FPAC) ha habilitat un hangar dins del recinte de l’Aeroport local. Hi exposen una vintena d’aeronaus per promoure la cultura de l’aviació. L’espai es pot visitar aquest diumenge de Festa Major i, a partir d’aquí, amb visites guiades.
Aquest divendres l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, ha visitat la instal·lació que obre portes aquest diumenge. Com és tradició l’Aeroport farà una jornada de portes obertes al matí i el nou hangar museu es podrà visitar per primer cop a través d’un servei de bus llançadora. La inauguració arriba just en un moment en que el govern municipal, potser per primer cop en molts anys, fa bandera de l’Aeroport de Sabadell, un dels actius de la ciutat que vol potenciar, molt lluny de les polèmiques que han envoltat la instal·lació. Cal recordar que els municipis veïns i el moviment veïnal demanen repensar la instal·lació.
La Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya, la FPAC, ha culminat la primera fase d’un vell projecte, en el que s’han invertit 450.000 euros. Tot ha costat prop d’una dècada. La feina, però, no està ni molt menys enllestida. Hi ha una segona fase, de 150.000 euros, per millorar la zona exterior i habilitar dos nous hangars, i una tercera fase per instal·lar eines de realitat virtual o codis QR per millorar la interacció. La segona fase s’hauria de fer abans que acabi l’any vinent, segons ha declarat el president de la FPAC, Daniel Ventura González.
Com es pot visitar l’hangar museu?
Més enllà de diumenge, i de les portes obertes del tercer diumenge de cada mes, el nou hangar museu es podrà visitar amb cita concertada, que caldrà demanar a través de la web de la FPAC. “Sempre que hi hagi un voluntari disponible la visita es podrà fer”, declara González.
Entre l’exposició, una desena llarga d’aeronaus. Per exemple un gran Antonov AN-2R de fabricació soviètica que es va emprar per fumigar camps de llagostes al nord d’Àfrica durant els anys 80 del segle passat. L’Antonov va quedar abandonat a l’aeròdrom de Son Bonet, es va recuperar i traslladar a Sabadell. Hi hi altres avions civils i militars. A més, l’hangar es complementa amb uns plafons informatius i material d’altre tipus.
“Volem repassar la història de l’aeronàutica i recordar com l’aviació a Espanya va molt de la mà de Catalunya, ja que va ser on va començar. A més, Sabadell està molt lligada a l’aeronàutica. Sense anar més lluny, es van fabricar els coneguts com xatos durant la Guerra Civil”, ha finalitzat el president de la FPAC, que també té un centre similar al Prat.
El Portal Sud
Els accessos a la instal·lació no són fàcils, però. Per entrar cal arribar a l’Aeroport, acreditar-se i creuar la instal·lació. L’hangar museu no està ni molt més a l’entrada sinó a la part nord, propera a la carretera de Sabadell a Badia. Tot queda pendent del nou portal Sud de Sabadell, la nova entrada des de la C-58 que ha de permetre un nou accés a l’Aeroport i millors comunicacions a la ciutat. El projecte es va aprovar en fase inicial la passada primavera, però encara queden tràmits per davant.
A favor de l’Aeroport
Marta Farrés ha arribat a l’alcaldia parlant sempre a favor del controvertit Aeroport. La voluntat és potenciar l’Aeroport de Sabadell, tant a nivell formatiu com industrial. “Tenim la sort, que compartim amb poques ciutats a Espanya i Europa, de tenir una instal·lació així, amb una potencialitat tan gran”, ha declarat. El 80 per cent dels vols de la instal·lació provenen de les escoles de vol, segons el director de l’Aeroport, Juan Crespo. El nou hangar museu ve a complementar la part formativa de la instal·lació amb una de cultural.