Les joguines no acaben d’allunyar-se dels estereotips

Un any més, les joguines són les protagonistes d’aquests dies entre els infants, s’apropen els Reis, i hi ha milers d’opcions a triar i molts catàlegs de botigues per fullejar. Tot i que poc a poc les marques i els fabricants s’allunyen dels patrons sexistes, encara queda molt a fer. Els productes segueixen sent blaus i roses i això provoca que indirectament, s’associin per sexe.

Són moltes les vegades que s’ha escoltat o dit: “les cuinetes són per les nenes i els cotxes pels nens o el blau és de nens i el rosa de nenes”. Actualment, trobar joguines inclusives que no representin estereotips socialment marcats i que fugin dels colors que s’han determinat per cada sexe, és el repte.

Cada vegada més, els fabricants i les marques van incloent figures masculines en jocs i productes reconeguts com a “femenins”. La botiga Juguettos, per exemple, compta amb jocs per fer pulseres o dissenyar vestits on inclou la figura d’un nen i una nena a la caixa. Una de les treballadores de Juguettos, Marta Cabezas, explica que “el fabricant ho fa d’aquesta manera per fomentar la inclusivitat”. Tot i això, les caixes no deixen de ser completament roses, el color determinat socialment per al sexe femení.  Un altre exemple que no fuig de la distinció color i sexe es troba dins el catàleg de la botiga Drim, d’entre la oferta per als més menuts, destaquen els productes de la marca Molto: un camió verd conduit per un nen i un de rosa, per una nena.

Joguines - Juguettos. Autor: David B.
Joguines a la botiga Juguettos de la Rambla, aquest dilluns. Autor: David B.

Una de les treballadores de Jar ToysSílvia Garcia, comenta que “és veritat que les nines o els cotxets segueixen sent, en la majoria dels casos, de color rosa. Però per sort, els fabricants cada vegada ho van canviant més”. També afegeix que cada cop rep més nenes que busquen cotxes teledirigits o productes Spiderman.

Tot i això, Garcia creu que el problema radica en la societat i els més adults, ja que comenta que en nombroses ocasions ha ofert un producte blau per a una nena i ha estat rebutjat. “La gent va canviant, però encara queda molt a fer”, confessa Garcia. Des de Juguettos, Marta Cabezas, coincideix i explica que alguna vegada ha intentat oferir una cuineta com a regal per a un nen, de resposta ha obtingut: “no, no que és un nen”. Per aquesta raó, les dues entenen que encara es fabriquin productes roses destinats per les nenes i blaus, pels nens.

L’excepció la marca la botiga Eurekakids, amb una oferta destinada a nens i nenes fins als 12 anys, entre les estanteries hi predominen els colors neutres. Un exemple són els peluixos i les joguines dedicades als nounats. Tonalitats grises, ataronjades i grogues són les més utilitzades. Tanmateix, la botiga no acaba de fugir dels típics blaus i roses, ja que també els utilitza, per exemple, amb els patinets de tres rodes.

En conclusió, trobar joguines o productes que escapin dels estereotips socialment marcats per a les nenes i per als nens, encara és una tasca complicada. Caldrà veure com ho solucionen els Reis Mags.

Foto portada: arribada dels Reis d’Orient a Fira Sabadell. Autor: David B.

Comments are closed.