L'exalcalde Maties Serracant, l'expresident de l'ADENC, Joan Cuscó, la periodista Paloma Arenós i l'investigador Joan Buades, aquest dijous al Casal Pere Quart. Autora: J. Ramon

Dades i motius en clau local per frenar el Quart Cinturó

La Campanya Contra el Quart Cinturó ha promogut un debat entorn la mobilitat al Vallès Occidental per enderrocar el macroprojecte que pretén unir Vilafranca del Penedès amb Sant Celoni a través d’una autovia. Sabadell seria una de les ciutats afectades pel Quart Cinturó (4C) i quatre ponents entesos en la matèria han assenyalat els impactes que això comportaria al territori, tant en l’àmbit mediambiental, energètic com de mobilitat. Una lluita que els detractors del 4C ja fa 30 anys que defensen i, per aquest motiu, enguany han impulsat una bateria d’actes commemoratius; un d’ells, la ponència d’aquest dijous a la tarda al Casal Pere Quart.

Construir una autovia que connecti Vilafranca del Penedès amb Sant Celoni, passant per municipis com Abrera, Sabadell, Terrassa o Llinars del Vallès, és un error pels membres de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC). Els detractors d’aquesta macro infraestructura han assenyalat els motius pels quals el 4C no encaixa amb el model de mobilitat que, segons el seu parer, hauria de tenir el Vallès Occidental.

“Aquest model del Quart Cinturó és anar en contra dels objectius de desenvolupament sostenible que tant debatem i tant pregonem”, ha refutat l’expresident de l’ADENC, Joan Cuscó.

L’exalcalde anticapitalista i portaveu d’aquesta campanya en els primers anys 2000, Maties Serracant, ho ha comparat amb la Ronda Oest, una via que també etiqueta de “sobredimensionada”. Per la seva banda, l’investigador del clima i de la globalització, Joan Buades, ha destacat els efectes adversos que es desprendrien d’aquesta infraestructura més enllà dels costos econòmics i energètics. Tot i que Buades ha reconegut que aquesta tendència va a l’alça arreu del país, al Vallès té una incidència especial:

“El Vallès concentra el 43 per cent de la mobilitat a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i, d’aquest percentatge, només una petita part es fa en transport públic. Per tant, és evident que hi ha marge de creixement, hi ha marge de millora”.

De fet, Buades assegura que la salut econòmica, laboral, ciutadana i mediambiental de tot el territori vallesà milloraria significativament si es potenciés al màxim la infraestructura ferroviària. Maties Serracant i Joan Cuscó també han coincidit a assenyalar que el futur del Vallès ha de girar entorn un servei de transport públic de qualitat per esmorteir l’emergència climàtica. En aquest sentit, l’expert en clima i globalització ha alertat que, en els darrers 30 anys, la temperatura mitjana a Catalunya ha incrementat en la mateixa proporció que en el darrer milió d’anys.

“A la zona de Sabadell, només en vehicle privat, s’emeten més de 1.600 tones anuals de diòxid de nitrogen i més de 120 tones d’altres partícules. Només amb el vehicle privat. Això és una aberració i s’ha de disminuir”, ha afegit la investigadora del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya, Eulàlia Parés.

Parés també ha apuntat que el percentatge de morts per alts índex de contaminació atmosfèrica a les grans ciutats no és un tema menor i, per això, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha radicalitzat la protecció a través de mesures com les Zones de Baixes Emissions (ZBE); que, a priori, també serà vigent a Sabadell (més info: ‘Tots els municipis catalans de més de 20.000 habitants tindran una ZBE al 2025‘).

En acabar les intervencions de Joan Cuscó, Maties Serracant, Joan Buades i Eulàlia Parés, algunes veus del públic s’han animat a compartir algunes reflexions sobre aquest tema amb la mateixa tònica. En total, hi ha assistit una cinquantena de persones.

30 anys a contra direcció

La Campanya Contra el Quart Cinturó es va crear l’any 1992 amb el mateix objectiu i les mateixes preocupacions que les exposades aquest dijous al Casal Pere Quart, en un debat moderat per la periodista Paloma Arenós. El 5 de maig van fer una primera xerrada sobre biodiversitat i el 29 organitzaran un acte central al Bosc de Can Deu, on aprofitaran per recaptar fons per sufragar les despeses (principalment administratives i jurídiques) que comporta aquesta lluita. De fet, durant aquestes tres dècades hi ha hagut moltes anades i vingudes, com en el tram Terrassa-Granollers, que també afecta Sabadell (més info: ‘Encalla el tram Terrassa-Granollers del Quart Cinturó, caducat de nou‘).

Més info:

Foto portada: L’exalcalde Maties Serracant, l’expresident de l’ADENC, Joan Cuscó, la periodista Paloma Arenós i l’investigador Joan Buades, aquest dijous al Casal Pere Quart. Autora: J. Ramon.

Comments are closed.