Foto portada: el president de l'ADENC, al ple de Terrassa, aques matí. Autor: ACN.

L’ADENC qualifica de “xantatge ambiental” supeditar els pressupostos al Quart Cinturó

L’entitat ecologista ADENC qualifica de “xantatge ambiental” supeditar el suport del PSC als pressupostos de la Generalitat per al 2023 a canvi de projectar el Quart Cinturó entre Terrassa i Castellar passant per Sabadell. El col·lectiu i altres entitats, com la Paparola de Terrassa, integrades en la Campanya Contra el Quart Cinturó, denuncien que el Vallès s’ha convertit en una “moneda de canvi” per tirar endavant uns comptes amb contrapartides que no tenen res a veure amb els pressupostos, concretament la carretera i que ERC havia manifestat en reiterades ocasions que no acceptarien crear la via d’alta ocupació. Per aquest motiu, aquest mateix divendres han convocat concentracions de rebuig a les capitals vallesanes.

Les entitats ecologistes han assistit aquest divendres al ple de gener de Terrassa, on, un cop van conèixer l’acord entre Govern i PSC, aquest dijous, van demanar poder-hi intervenir. No obstant, el reglament estableix que aquesta petició es faci amb un marge de deu dies, motiu pel qual han optat per fer-hi acte de presència a través d’una mínima representació, sense intervenir-hi però exhibint cartells de protesta.

En declaracions a l’ACN, el president de l’ADENC, Joan Carles Sallas, ha manifestat la sorpresa que es van endur dijous quan ERC finalment va accedir a avaluar la via en la seva connexió entre les cocapitals del Vallès Occidental. “Teníem el suport polític de determinats partits al nostre model de territori, i ERC era un suport evident que s’havia materialitzat en boca del conseller Juli Fernàndez”, ha apuntat, tot recalcant l’oposició al projecte del Quart Cinturó i l’aposta de millorar la connexió de Castellar amb l’autopista C-58 des de la Ronda Oest de Sabadell.

“Tenim la sensació que estem davant d’un cas de xantatge ambiental, on es posa el suport al pressupost a canvi d’un projecte que no té res a veure amb el propi pressupost”, afegeix Sallas. En aquest sentit, destaca que el projecte queda lluny de vincular-se als comptes del país: “No té ni partida pressupostària, ni estudis ambiental ni informatiu, ni un projecte d’execució d’obra”.

En aquest sentit, la reocupació se centra en el projecte de carretera plantejat, si bé posen al mateix sac del “xantatge ambiental” altres iniciatives:

“Entenc que els pressupostos són per aprovar la despesa en salut, sanitat, educació o serveis socials, i el xantatge està en què si es vol aprovar els comptes han d’acceptar projectes com el Hard Rock, l’ampliació de l’Aeroport del Prat o el Quart Cinturó”.

De fet, recorda que l’acord per la carretera vallesana no es va assolir ni quan PSC i ERC compartien executiu durant el tripartit de José Montilla: “Ara, amb un Govern en minoria es vol tirar endavant una cosa que ni amb el tripartit van trobar una entesa”.

Protestes al territori

Aquest divendres, un dia després de fer-se públic l’acord, entitats ecologistes del Vallès han convocat la ciutadania a tres concentracions de rebuig, a les 17.30 h i davant dels ajuntaments de Terrassa, Sabadell i Granollers. És la manera de denunciar el que consideren un greuge per l’entorn natural del Vallès, que apunten que amb la carretera es veuria greument afectat.

“S’ha pres una decisió política que tampoc garanteix l’aprovació dels pressupostos”, assenyala Sallas. Les entitats no es mostren d’acord amb un canvi de parer sobre el model de mobilitat, que tot i que queda lluny per terminis, marca un camí a seguir per als futurs governs.

“El territori no és moneda de canvi”, destaca la portaveu de l’entitat ecologista la Paparola, Esther Querol. En aquest sentit, lamenta que els comptes de la Generalitat es basin en arribar a enteses “sobre ciment”.

Foto portada: el president de l’ADENC, al ple de Terrassa, aques matí. Autor: ACN.

Comments are closed.