Pla general del peatge de la Roca del Vallès en sentit sud el Dilluns de Pasqua per la tarda, el 5 d'abril de 2021. Autor: ACN.

Adéu a mig segle de peatges a Martorell o la Roca

Durant mig segle hi ha hagut punts de la geografia catalana més vinculats a una barrera de peatge que no pas a un municipi: així passa per exemple amb Martorell o amb La Roca (del Vallès). Són els dos principals punts d’entrada a barreres de peatge des de Sabadell a l’AP-7. A partir de dimecres 1 de setembre, la via, com altres, passarà a no tenir peatge.

Agafar l’AP-7 porta mig segle, des de la seva construcció, associat a pagar peatge. Des de dimecres deixarà de ser un pagament directe i passarà a estar sufragat d’una altra forma, que encara no s’ha definit, però que dependrà sobretot del govern central, qui és el titular de la via, que travessa municipis vallesans des de Santa Perpètua de Mogoda a Castellbisbal passant per Barberà, Cerdanyola, Sant Cugat i Rubí i amb gran influència sobre Sabadell i tot el seu entorn.

L’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33 aixequen barreres

Els peatges que aixequen les barreres són diversos a tota Espanya. Els que més afectaran els sabadellencs són a l’AP-7 (coneguda com l’autopista del Mediterrani entre Salou i Martorell i entre La Roca i la Jonquera), però també l’AP-2, entre Saragossa i el Vendrell.

4,5 euros per català i any per mantenir la C-32 i la C-33

La C-33, via d’entrada a Barcelona des de Mollet del Vallès, també passarà a ser gratis, així com la C-32, al Maresme. El peatge entre Barcelona i Mataró és el més antic d’Espanya. Aquests dues vies són de titularitat autonòmica i la Generalitat preveu una inversió de 170 milions d’euros en cinc anys per mantenir-les i assumir-ne la gestió (són 4,5 euros per català i any). Queda pendent saber què proposarà el govern central per l’AP-7 i l’AP-2.

La fi d’aquests peatges provocarà canvis en la mobilitat en alguns casos. Els municipis costers respiren alleujats perquè creuen que la N-II es descongestionarà a compte de la C-32. La Generalitat ja ha anunciat que construirà sis enllaços per desviar trànsit de la N-II a la C-32.No es preveuen grans canvis a l’AP-7 ja que no hi havia via alternativa de franc que pogués plantar-li cara. Com a molt un increment de trànsit d’un 15 per cent a les comarques gironines. Però en alguns trams pot ajudar a reduir accidents per exemple a la saturada N-340. I a escala de país La Roca i Martorell deixaran de ser barreres.

340 treballadors en ERO

La fi dels peatges té derivades laborals. La concessionària, Abertis, ha arribat a un acord amb els sindicats per acomiadar 340 treballadors a partir de l’1 de setembre, a compte de la baixada de barreres. Però els ajuntaments afectats tenen també un nou problema financer afegit ja que cobraven impostos a través dels peatges.

Malgrat que els principals peatges desapareixen, alguns continuen. Així succeirà amb la C-16 (entre Barcelona, Terrassa i Manresa) o la C-32 per la costa del Garraf.

Foto portada: pla general del peatge de la Roca del Vallès en sentit sud el Dilluns de Pasqua per la tarda, el 5 d’abril de 2021. Autor: ACN.

Comments are closed.