Park&Ride de l'avinguda Josep Tarradellas. Autora: Lucia Marin

Any i mig del ‘Park&Ride’ a Sabadell Nord: ha funcionat?

L’aparcament ‘Park&Ride’ a l’estació Sabadell Nord ha tingut una bona rebuda pels veïns de la zona; almenys aquesta és la conclusió que es desprèn de les enquestes de satisfacció recollides per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) així com de la valoració de l’Associació de Veïns de Torreguitart, a tocar del pàrquing. El servei va entrar en funcionament a finals del desembre del 2020, en plena pandèmia, i ara que ja fa uns mesos que han caigut les restriccions a la mobilitat, el diagnòstic és favorable.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va apostar per inaugurar un pàrquing de 351 places a l’estació de Sabadell Nord, on conflueixen les línies S2, R4 i R12, ara fa més d’un any i mig. L’objectiu prioritari era facilitar l’accés al transport públic a aquells usuaris que s’haguessin de desplaçar fins a l’estació de tren amb vehicle privat: d’aquí el nom ‘Park&Ride’ (aparcar i muntar, en anglès). Ara bé, sobre el paper, 170 d’aquestes places s’han convertit en abonaments mensuals de pupil·latge; és a dir, en aparcaments pels veïns de la zona que prefereixen tenir-lo allí que al carrer per 52 euros al mes, segons les dades propocionades per FGC.

“No és que sigui un gran èxit, sobretot si ens fixem en la funció originària, però sí que ha descongestionat molt les places d’aparcament al barri. És un barri on costa molt aparcar i això ha alliberat bastant els carrers”, apunta el president de l’Associació de Veïns (AAVV) de Torreguitart, Antonio Recio.

Les dades recollides durant els primers anys (2020 i 2021) no són representatives perquè el primer any va estar fortament afectat pels confinaments i, en el següent, les restriccions a la mobilitat i interacció social encara anaven i venien. Ara que ja han caigut les mesures Covid, la tendència va clarament a l’alça: dels 69 usuaris que el van utilitzar com a enllaç a l’estació de FGC al gener, a l’abril (últim mes amb dades disponibles) la xifra va augmentar fins als 115. Cal tenir en compte que la tarifa per als vehicles de rotació (els que l’utilitzen esporàdicament com un pàrquing) és de 0,036 euros el minut i per als usuaris de FGC (els qui l’utilitzen d’enllaç amb el transport públic) tenen un preu diferent en funció del bitllet que utilitzin. Les tarifes estan acordades entre l’Ajuntament i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i els podeu consultar tots a la pàgina web.

Més actuacions en aquesta direcció

Tot i la utilitat que els veïns del nord i els usuaris de FGC extreuen d’aquest servei de ‘Park&Ride’, encara hi ha alguns aspectes a millorar. Per una banda, hi ha un conjunt de places que encara no estan ocupades de manera regular i Recio apunta des de l’Associació de Veïns de Torreguitart que seria oportú augmentar les places dedicades al pupil·latge. Hi ha més persones del barri que aprofitarien aquesta funció. També hi ha algunes places destinades als vehicles elèctrics i, quan aquest model estigui més arrelat a la societat, la intenció de la companyia és ampliar-les.

Park&Ride de l'avinguda Josep Tarradellas. Autora: Lucia Marin
Places per a vehicles elèctriques al ‘Park&Ride’ de l’avinguda Josep Tarradellas. Autora: Lucia Marin

Fa uns mesos ja es va fer una primera ampliació arran del volum de demanda que hi havia i ara el motiu seria el mateix. De manera similar, FGC avança que continuaran treballant en aquesta línia:

“Ja hem començat un projecte que afectarà les persones usuàries de Sabadell: l’enllaç d’aquesta línia amb la línia Llobregat-Anoia, amb tres noves estacions al centre de Barcelona. Guanyarem capil·laritat del Vallès cap a noves zones de Barcelona, com són la plaça Francesc Macià o l’entorn de l’Hospital Clínic”, avancen des de FGC.

Per altra banda, i a tall d’observació, alguns usuaris també consideren que caldria indicar els diferents usos d’aquest aparcament (pupil·latge, enllaç amb FGC, o rotació) i reorganitzar les places perquè es troben que molts veïns aparquen el cotxe just a l’entrada i li deixen durant hores i fins i tot dies. En conseqüència, les persones que només utilitzen el ‘Park&Ride’ com a enllaç no tenen un circuit tan directe als ferrocarrils.

Més info:

Foto portada: el ‘Park&Ride’ de l’avinguda Josep Tarradellas. Autora: Lucia Marin.

Comments are closed.