Com funcionarà la T-Mobilitat? Passar de la corona a la “zona zero amb tarifa plana”

El nou sistema de transport públic, la T-Mobilitat, començarà a funcionar abans que acabi l’any 2024 a tota Catalunya. Abans que acabi l’any 2023, hi haurà un canvi important: desapareixen els tiquets de cartró. El principal canvi, però, no serà aquest: es deixarà de pagar per zones i es començarà a pagar per distàncies, amb una mena de tarifa plana dins un radi de 10 quilòmetres.

El Govern ha fet un nou pronòstic amb la T-Mobilitat i preveu que estigui totalment operativa a tot Catalunya “a finals del 2024”. Per fer-ho possible, el departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori va licitar divendres passat per un import de 21,6 milions les màquines validadores de la T-Mobilitat que s’hauran d’instal·lar a busos interurbans, busos urbans, estacions de Rodalies (Renfe) i estacions dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya d’arreu de Catalunya.

“El nou títol de transport ja està en marxa als 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona [Sabadell o Terrassa no hi són; Barberà, Cerdanyola, Ripollet, Montcada o Sant Cugat i Rubí sí hi són]. Calculem que les set corones metropolitanes funcionin amb la T-Mobilitat a finals del 2022 o principis del 2023″, ha precisat el secretari general de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font.

“Cap a la tardor del 2023 serà el torn de fer l’apagada analògica i acabar amb les clàssiques targetes de cartró sense xip, i uns dos o tres mesos després deixar de banda les corones i començar amb el sistema de pagament per quilòmetre”, ha continuat Font, en una trobada informativa per explicar els nous terminis del desplegament de la T-Mobilitat, que acumula un retard de més de sis anys (estava previst que entrés en funcionament el 2016). És a dir, a principis de 2024 no hi haurà ni targetes de cartró ni sistema de corones tarifàries.

“La revolució és que la gent deixarà de pagar per corones i pagarà per quilòmetres recorreguts, amb bonificacions per llargada del trajecte (serà més econòmic en proporció un Portbou-Amposta que un Girona-Figueres) i per a usuaris habituals”, ha recalcat. “Hi haurà una zona zero del teu entorn amb tarifa plana, que calculem que serà uns 10 quilòmetres a la rodona, i el preu anirà pujant progressivament a mesura que facis quilòmetres amb transport públic”, ha detallat Font, que ha volgut deixar clar que es pagarà pel trajecte entre dos punts en línia recta.

En paral·lel a la instal·lació del maquinari per a la T-Mobilitat a busos, tramvies i estacions d’arreu de Catalunya, el Govern anirà integrant les comarques que actualment no estan a les Autoritats del Transport Metropolità de Barcelona, Lleida, Girona, Tarragona o Terres de l’Ebre. “Calculem que aquestes comarques veuran reduït un 40 per cent el preu del transport públic amb la integració”, ha assenyalat.

Foto portada: entrada de l’estació Sabadell Nord, a la plaça d’Espanya. Autora: Alba Garcia.

Comments are closed.