Foto portada: final de la C-58c o Ronda Oest. Autora: Lucía Marín.

Desgranant l’acord: què, qui, quan, com i perquè de la Ronda Nord Sabadell – Terrassa

FES-TE SUBSCRIPTOR!

Si t’agrada iSabadell, ajuda’ns a créixer i fes-te SUBSCRIPTOR. A més, tindràs avantatges exclusius.

Consulta AQUÍ els avantatges i FES-TE SUBSCRIPTOR ARA, AQUÍ.

—————————————————————————–

  • L’Estat i la Generalitat es donen quatre mesos per convertir el protocol d’intencions, que caduca en un any, en conveni de col·laboració.
  • El conveni plantejarà el cost estimat de l’obra. L’estudi informatiu de la Generalitat concretarà el traçat definitiu, amb veu pels ajuntaments.

El Ministeri de Transports i la Generalitat es donen quatre mesos de temps per convertir el protocol d’intencions que han segellat telemàticament aquest divendres 7 de juliol en un conveni de col·laboració vinculant. És a dir, el conveni haurà d’estar signat abans del 8 de novembre. El Ministeri i la Generalitat defensen la Ronda Nord Sabadell-Terrassa amb l’argument que servirà per descongestionar el trànsit rodat i en millorarà la “qualitat urbana” de les capitals vallesanes.

Les administracions converteixen la B-40 en l’anomenada Ronda Nord Sabadell-Terrassa a partir del Pla de Mobilitat del Vallès aprovat pel govern català l’any 2021, que preveu aquesta carretera. El protocol d’intencions, al que ha accedit aquest digital, creu que l’obra es necessària per reduir vehicles als nuclis urbans de Sabadell i de Terrassa i millorar la “qualitat urbana”. Així ho explica:

“El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana està duent a terme a l’entorn de Sabadell i Terrassa els estudis necessaris per al desenvolupament d’una via que, donant continuïtat als trams ja construïts o en construcció de l’autovia B-40, d’Abrera a Terrassa, permeti millorar la mobilitat dels nuclis urbans de Sabadell i Terrassa, en contribuir a l’eliminació de la circulació de vehicles als nuclis urbans d’ambdues ciutats, descongestionant-los i permetent així millorar la qualitat urbana de totes dues”

La signatura del protocol d’intencions és una declaració política, no jurídica, a favor de la construcció d’aquesta carretera, d’uns 10 quilòmetres entre el final de la B-40 al nord de Terrassa i la B-124 (carretera de Castellar) passant pels barris del nord de Sabadell.

“L’actuació engloba també un enllaç amb la C-58c [més coneguda com a Ronda Oest], de titularitat de la Generalitat, a l’extrem nord, i un enllaç directe amb la B-124, fet que configura un efecte de ronda Nord per a Sabadell i afavoreix l’eliminació del trànsit de pas pel municipi dels vehicles provinents de la carretera de Castellar del Vallès que es dirigeixen cap a la C-58. També afavoreix l’eliminació de trànsits per l’interior de Terrassa i millora la sortida i l’accessibilitat dels barris del nord de la ciutat”.

Com es farà aquesta nova Ronda Nord, segons el protocol?

El ministeri pagarà la construcció de l’obra a través dels Pressupostos Generals de l’Estat (PGE). Però considera pertinent que el “desenvolupament” el faci la Generalitat, qui per començar haurà de redactar l’estudi informatiu. És un document imprescindible que concretarà, entre altres, el traçat definitiu. A més, caldrà fer els estudis sectorials i ambientals pertinents. Posteriorment caldrà redactar els projectes constructius de la Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell. S’haurà d’adjudicar l’obra i executar-la. Un cop l’obra acabi, l’Estat analitzarà el “traspàs de la titularitat de la via a la Generalitat”.

Calendari

El protocol ara mateix és “d’intencions”, per tant, un acord polític. Les dues administracions es donen quatre mesos per convertir-lo en conveni de col·laboració. El conveni abordarà una previsió de cost de l’obra i les obligacions que contrau cada una de les dues parts, Generalitat i Estat. En tot cas, la vigència del protocol serà d’un any. És a dir, caducarà el proper juliol de 2024.

Els ajuntaments demanen estar presents en la presa de decisions. Així ho precisa el protocol:

“El traçat i l’encaix territorial es determinarà en col·laboració amb totes les administracions, especialment els ajuntaments afectats i amb l’objectiu principal de reciclar i optimitzar les infraestructures de mobilitat existents, preservar al màxim el territori i alliberar trànsit que avui circula per l’interior dels nuclis urbans”.

L’ajuntament de Sabadell, a través de l’alcaldessa, Marta Farrés, ja ha fet públic que tenen una proposta de traçat i mètode constructiu (la tuneladora que evitaria aixecar per obres tot el carrer de les Palmeres, entre Can Deu, Sant Julià i la Plana del Pintor) i que la farà arribar al departament de Territori.

Foto portada: final de la C-58c o Ronda Oest. Autora: Lucía Marín.

Comments are closed.