El drama etern de Rodalies: el cas del dilluns 23 d’octubre de 2023

Incidències, retards, cancel·lacions i canvis de recorregut són les odissees que pateixen els usuaris de Rodalies diàriament. El passat 23 d’octubre els passatgers van viure una situació kafkiana. Una avaria a l’estació d’Arc de Triomf va paralitzar la circulació de la R1, R2, R3, R4 i R7 de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) durant tota la tarda. Les afectacions provocades van causar aturades de més de 40 minuts per estació i sense recorregut alternatiu.

La indignació es reflecteix en els usuaris, que, per un motiu o un altre, arriben amb un notable retard als seus destins. Rodalies, en comptes d’oferir un servei alternatiu, obliga als passatgers a romandre al vagó o a abandonar-l’ho per temps indefinit mentre que per megafonia pronuncien un “disculpeu les molèsties” que lluny de solucionar els problemes, provoca més fúria. Aquest servei tan nefast es produeix enmig de les negociacions de la Generalitat amb el PSOE per a la investidura del candidat Pedro Sánchez. Una negociació travada per la qüestió ferroviària i la disputa per les competències de Rodalies. Un bloqueig que perjudica la gestió i funcionament causant més d’un mal de cap als usuaris.

La línia R4, un desastre

Una de les línies que més afectacions i demores està patint durant les últimes setmanes és la R4, que travessa Sabadell. La xarxa ferroviària que comunica Sabadell (i Terrassa o Manresa) amb Barcelona viu un constant malson. Així mateix, és una línia que recorre moltes localitats, des de Sant Vicenç de Calders fins a Manresa passant per Barcelona i multitud de pobles i ciutats amb gran afluència d’usuaris. Els habitants de Sabadell i del Vallès Occidental estan farts que un servei públic i tan necessari com els trens de Rodalies tinguin un funcionament nefast. Els passatgers no saben quan arribaran al seu destí, a saber quina incidència hi haurà avui per arribar una hora tard a Barcelona” pronuncien habitualment.

En la jornada del 23 d’octubre, el passat dilluns, la R4 direcció Martorell no va seguir el seu recorregut habitual i es va dirigir directament a l’Estació del Clot-Aragó de Barcelona des de Montcada-Santa Maria sense aturar-se a les demés estacions de Montcada i a unes quantes de parades més (Torre Baró, Estació Fabra i Puig, La Sagrera…). Tots aquests que es veien afectats per la no aturada a les anteriors estacions, no disposaven d’un servei alternatiu. Al ritme de “disculpeu les molèsties” molts passatgers indignats es baixaven del tren a Montcada demanant explicacions alhora que buscaven una cobertura de desplaçament.

Problemes de seguretat

La situació a nivell de funcionament que es va viure era “tan vergonyosa i patètica” com relaten els usuaris, que es van veure obligats a creuar per les vies per accedir a l’andana contrària, on se suposa que hi vindria el següent tren, sense hora estimada. Un problema de seguretat greu causat per les afectacions quasi diàries de la xarxa ferroviària. Tampoc n’hi ha presència de membres de seguretat per impedir aquestes situacions, que, de passar un tren sobtadament, podria causar una tragèdia.

La ciutadania urgeix a les administracions la millora del servei a tots els nivells per a que el servei millori en qualitat i quantitat perquè com diuen: “a pitjor no es pot anar”.

Foto portada: un tren de Rodalies sortint del túnel de Sabadell per Ca n’Oriac. Autor: M.Centella.

Comments are closed.