Línia Tortosa Figueres

Proposen una línia de l’Empordà a l’Ebre, l’AP-7 del tren, que potenciaria els ‘Vallesos’

Que la Generalitat faci ús de les seves competències. És la principal petició de l’entitat FEM Vallès (aplega des de patronals a sindicats i entitats ambientalistes del Vallès Occidental i el Vallès Oriental) al departament de Territori. Els hi han posat sobre la taula la proposta per desllorigar part de la mobilitat metropolitana i establir una xarxa regional de país de punta a punta.

L’entitat, liderada per la patronal terrassenca Cecot però on hi té un pes important l’arquitecte sabadellenc Manel Larrosa així com també la patronal CIESC, s’ha reunit amb el subdirector general de Transport Públic de la Generalitat, Benjamín Cubillo, del departament de Territori del vicepresident Jordi Puigneró. En aquest cas la proposta ve de la mà de l’arquitecte terrassenc Ferran Pont, membre de Via Vallès.

Sobre la taula, una oportunitat a partir de l’arribada de l’ample europeu al tram Castellbisbal – Vilaseca (Tarragona). I una proposta concreta: que la Generalitat traci i gestioni una línia regional de l’Ebre (Tortosa) a l’Empordà (Figueres). Una línia en paral·lel a l’AP-7, que gestionaria en virtut de les seves competències (amb l’operador que considerés, FGC o un altre). I que no només connectaria l’Ebre i l’Empordà en dues hores i mitja passant per Tarragona, Vilafranca del Penedès, Sant Cugat del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Girona i Figueres. Sinó que també comportaria una solució de mobilitat a la Gran Barcelona. La nova línia hauria d’anar de la mà dels reivindicats intercanviadors a Volpelleres i l’Hospital General, a Sant Cugat. Si es fessin es podria passar de les línies S1 (Terrassa) i S2 (Sabadell) de FGC a la R8 de Rodalies o a la nova línia regional sense més complicacions.

Aquests intercanviadors, claus, comportarien una inversió d’uns cinc milions d’euros però farien arribar la nova línia regional fins els 3,8 milions d’usuaris potencials, més de la meitat dels catalans. Seria un moviment per incrementar la freqüència a la R8 de Rodalies, que és l’embrió del Quart Cinturó Ferroviari. I permetria descongestionar part dels túnels de Barcelona, pràcticament al límit de la seva capacitat.

“El nou servei relacionaria tota la Catalunya més urbana amb la mateixa potència que l’autopista del mediterrani als anys 70”, asseguren des de FEM Vallès en un comunicat.

L’entitat sosté que els intercanviadors estan previstos al Pla Específic de Moblitat del Vallès (2021). La proposta va ser presentada per primera vegada l’any 2013 per FEM Vallès. “El projecte està començar a fer ara els primeres passos amb la Generalitat i el Ministeri després de molts anys aparcat en un calaix”, insisteix. De moment s’ha constituït un grup de treball entre la Direcció General i l’entitat.

Foto portada: traçat proposat per a la línia regional Tortosa – Figueres. Font: FEM Vallès