Foto portada: inauguració de l'estació Riera de Caldes. Font: @RENFE via Twitter.

La nova estació de tren Riera de Caldes reanima el debat sobre la R8

Fa pocs dies s’ha inaugurat l’estació Riera de Caldes de la línia R8 de Rodalies, a Santa Perpètua de Mogoda L’alcaldessa del municipi, Isabel García, celebra que “per fi” comenci a funcionar l’estació Riera de Caldes, que ha costat més d’una dècada posar en marxa. La inauguració reobre el debat sobre la línia R8, el germen del Quart Cinturó Ferroviari, la primera línia de tren que esquiva Barcelona i la que més ha crescut en viatgers, però que no acaba de ser potenciada. Durant la inauguració, el secretari general del departament de la Vicepresidència, Ricard Font, ha anunciat que la Generalitat vol doblar la freqüència de pas l’any 2023.

La R8 té un atractiu capital: l’estació Cerdanyola Universitat (UAB) que, tot i necessitar d’un bus llançadora després per anar al campus, la situa com una línia de gran atractiu. Pot ser la línia per anar a l’UAB pels que no tenen FGC. Per exemple, els residents a Santa Perpètua ara queden a cinc minuts en tren de l’Autònoma. L’alcaldessa de Santa Perpètua ha subratllat que fa molts anys que “lluiten i treballen” perquè aquest projecte sigui una realitat. A més ha destacat que l’estació és intermodal perquè s’ha adaptat l’oferta de transport públic amb noves parades d’autobús, una zona de park and ride que permetrà aparcar el cotxe i continuar el trajecte en tren i que hi haurà una zona d’aparcament cobert i tancat per a bicicletes.

La inauguració s’ha demorat per la pandèmia, segons el president de RENFE, Isaías Taboas. S’ha construït en dos anys, i que ha calgut “un any per legalitzar-la des del punt de vista ferroviari”. La inversió ha estat de 1,76 milions. Taboas ha recalcat que hi ha unes 3.000 empreses als 40 polígons industrials que hi ha als municipis pròxims d’aquesta nova estació i ha considerat que aquesta era una “necessitat” que calia cobrir. Es dona cobertura als 90.000 habitants de les localitats que formen part de l’Associació de Municipis de l’Eix de la Riera de Caldes. Per la seva banda, el secretari general de Vicepresidència de la Generalitat, Ricard Font, ha considerat que la inauguració de l’estació de Santa Perpètua de Mogoda Riera de Caldes “és una gran vacuna contra el canvi climàtic”.

El futur de la R8

Però més enllà del potencial UAB, la línia R8 de Rodalies té altres avantatges: és l’única de la Gran Barcelona que no passa per la capital. És el germen de la Línia Orbital Ferroviària. Es va posar en marxa l’any 2011 i comunica Martorell amb el centre de Granollers. En 10 anys ha triplicat usuaris. S’atura a Rubí, Sant Cugat, Cerdanyola Universitat, Mollet, Montmeló, Granollers i ara també a Santa Perpètua. És la línia que més creix a nivell relatiu pel que fa a viatgers. En l’any prepandèmia va assolir 1,2 milions de viatgers, des dels 400.000 de la posada en servei el 2011, segons detalla Fem Vallès.

Traçat de la R8 (encara sense la nova estació Santa Perpètua de Mogoda – Riera de Caldes). Font: Rodalies

No obstant, la línia va mancada de connectivitat i no passa per les grans capitals vallesanes, Sabadell i Terrassa. Per fer-ho, la forma més senzilla i econòmica seria a través dels intercanviadors. Així es crearia una malla de transport que completaria la xarxa, com reclamen entitats socials i econòmiques vallesanes, sota el paraigues de Fem Vallès. Una mena de sistema de metro a la vallesana que augmentaria el nombre de viatgers i forçaria l’increment de freqüències necessari per fer-la competitiva.

L’ambiciosa proposta de Fem Vallès, que dona caràcter troncal a la R8 de Rodalies simplement fent alguns ajustos als nodes (els quatre cercles en vermell) i generant noves estacions ferroviàries (les lletres en vermell).

El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, es compromet a activar la posada en marxa de dos dels quatre intercanviadors proposats. Són els més senzills. El de Volpelleres i el de l’Hospital General, els dos a Sant Cugat. En aquest sentit, el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, ha detallat que des del ministeri impulsaran un estudi informatiu perquè els projectes de Volpelleres i de l’Hospital General puguin “ser una realitat” aviat. La inversió no és gaire alta: calen andanes, ascensors i poca cosa més. Les vies de Rodalies i FGC es creuen. En el cas de Volpelleres, comunicaria la R8 amb la línia de Sabadell dels FGC. En el cas de l’Hospital General de Catalunya, amb la de Terrassa.

La línia R8 i la R4

La línia R8, el germen del Quart Cinturó ferroviari, podria tenir un intercanviador amb la R4 de Rodalies (la línia que passa per Sabadell, Terrassa i Manresa) entre Barberà i Cerdanyola sense gaire dificultat. Però el repte no s’ha entomat mai.

Foto portada: inauguració de l’estació Riera de Caldes. Font: @RENFE via Twitter.