L'AP-7 al seu pas pel Vallès. Autor: cedida.

Trànsit demana limitar la velocitat a 100 km/h al tram de l’AP-7 que creua el Vallès

La velocitat màxima permesa al tram de l’AP-7 que travessa el Vallès podria reduir-se de 120 a 100 km/h. El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha suggerit en una entrevista a Catalunya Ràdio que frenar la velocitat en les vies ràpides provocaria menys sinistres i menys encalços i ja ha traslladat la proposta al Ministeri de Transports, que és qui té les competències de l’autopista. L’alliberament dels peatges ha incrementat el volum d’accidents i aquest és un dels principals motius que han accelerat l’elaboració d’aquesta possible nova norma.

El Govern va proposar reduir la velocitat en el tram de l’AP-7 que travessa el Vallès Occidental i Oriental a principis de juny i ara el Ministeri de Transports, que és el titular de la via, ja té la proposta sobre la taula (més info: ‘El Govern proposa reduir a 110 km/h la velocitat a l’AP-7 per reduir accidents‘). El volum d’accidents i de morts ha incrementat significativament en les vies ràpides, igual que la densitat de vehicles: a tall d’exemple i segons les dades del Servei Català de Trànsit, entre gener i maig es van registrar el triple de morts per accident al llarg de l’AP-7 i enguany ja han mort més de 100 persones a les carreteres catalanes. És per això que ara el SCT recomana reduir la velocitat a un màxim de 100km/h en 10 punts d’aquesta via; alguns, dins del Vallès. En total sumen uns 70 km. Concretament són els trams entre Medinyà i Sarrià de Ter, Salt i Fornells de la Selva, Hostalric i Batllòria, Mollet del Vallès i Sant Cugat, Sant Cugat i Martorell, Castellví de la Marca i Banyeres del Penedès, entre Roda de Berà i La Pobla de Montornès, la Mora i Constantí, entre Calafat i l’Ametlla de Mar i entre l’Ampolla i Camarles.

Pla B

El Servei Català de Trànsit i el Ministeri de Transports estudien a hores d’ara la idea de reduir la velocitat en aquests trams per evitar els accidents per encalços, sobretot. El director del SCT justifica aquesta proposta amb què la gratuïtat de l’AP-7 ha canviat la naturalesa de l’autopista i, per tant, cal adaptar els sistemes de control. També creu que contribuiria a l’estalvi energètic. Tot i això, si la proposta no tira endavant, ja s’ha anticipat la mesura que es prepara a llarg termini: un sistema de velocitat variable que el SCT preveu començar a aplicar aquest any a la C-58 amb la intenció d’estendre’l a l’AP-7 i a la C-33. El fet és que la Generalitat té competències per fer la velocitat variable, però no per canviar la limitació màxima.

Foto portada: l’AP-7 al seu pas pel Vallès. Autor: cedida.