Foto portada: un tren de Rodalies RENFE, passant entre Can Llong i Castellarnau, el maig de 2021. Autor: J.d.A.

Tres motius pels quals les bonificacions de RENFE no són suficients, segons la PTP

El govern espanyol ha anunciat una bateria de descomptes i bonificacions per fomentar el transport públic entre l’1 de setembre i el 31 de desembre d’enguany, però la iniciativa no convenç a la plataforma per la Promoció del Transport Públic (PTP). Considera que són mesures superficials i que no solucionen el problema que pateixen molts ciutadans a l’hora d’optar per aquest mitjà de transport, sigui per una manca d’infraestructura o pel sistema tarifari. En aquest sentit, llencen una contraproposta per aconseguir un resultat més eficaç, des del seu punt de vista.

La plataforma per la Promoció del Transport Públic (PTP) considera que les mesures anunciades pel govern espanyol no són suficients per desincentivar el vehicle privat ni tampoc per esmorteir la inflació (més info: ‘Quines seran les condicions per viatjar gratis a Renfe?‘). A trets generals, la plataforma critica que els descomptes i les bonificacions són incompletes perquè no abasten tots els tipus de transport públic i que també generen una discriminació territorial en aquelles comarques on no hi ha una xarxa ferroviària tan integrada com a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

  • Incompleta: la mesura no s’aplica a tota la xarxa de transport públic, sinó que només funciona en el servei de Rodalies i Regionals de RENFE. Per tant, els descomptes i/o bonificacions no inclouen els viatges intermodals (autobús, tramvia, metro) perquè la gratuïtat només afecta un únic operador.
  • Discriminatòria: la xarxa ferroviària de RENFE no està igual d’estesa ni igual de desenvolupada arreu del territori. De fet, hi ha comarques, com el Baix Empordà, l’Alt Urgell o la Vall d’Aran que no disposen de cap servei de tren. En aquest cas, la crítica no afecta directament als sabadellencs, però sí de manera indirecta per als que es vulguin desplaçar fins allí, per exemple.
  • Superficial: els descomptes i bonificacions poden ajudar a esmorteir la inflació de manera temporal durant aquests quatre mesos, però després què? La tornada a les tarifes habituals farà ressorgir de nou els problemes amb què topen actualment els usuaris. No soluciona res, conclou la plataforma.

Són aquests tres motius els que animen a la PTP a repensar el model de transport públic. Apunten que es podrien aprofitar els ingressos provinents dels bitllets que es calculen recaptar durant aquests quatre mesos per impulsar actuacions necessàries a la xarxa de transport públic així com per reformular el sistema tarifari. La PTP és partidària de la unificació mitjançant la tarifació social (estudiants, jubilats, famílies nombroses…) i de la fidelització dels usuaris, independentment de si viatgen sols o acompanyats.

Foto portada: un tren de Rodalies RENFE, passant entre Can Llong i Castellarnau, el maig de 2021. Autor: J.d.A.

Comments are closed.