El bus d'hidrogen que provarà la TUS, al Racó del Campanar, aquest matí. Autor: J.d.A.

La TUS comença a testar un bus d’hidrogen pels carrers de Sabadell

Prova pilot de la cooperativa Transports Urbans Sabadell, que gestiona el transport urbà, amb un autobús d’hidrogen. Circularà sense viatgers durant dues setmanes per la ciutat per veure com funciona, la seva autonomia i com s’adapta a les particularitats locals. Si la prova funciona bé, l’Ajuntament (titular del servei) es plantejaria la compra de busos híbrids a mig termini. No obstant, ara per ara hi ha impediment clar: només es pot carregar a la Zona Franca de Barcelona.

De moment, a Espanya, fins i tot a nivell europeu segons la TUS, Barcelona és la punta de llança del bus amb hidrogen. El que ara es diu que serà el bus del futur, ja que no emet diòxid de carboni ni prové de combustibles fòssils. Iberdrola té una central d’hidrogen a Barcelona i des d’allà l’empresa pública TMB carrega els quatre busos amb hidrogen que ja circulen per la capital catalana. El passat mes de setembre, a més, van adquirir 36 busos d’aquesta tipologia per 23,3 milions.

El gerent de la TUS, Xavier Andreo, l'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, i la tinenta d'alcaldessa Mar Molina, dins el bus d'hidrogen. Autor: J.d.A.
El gerent de la TUS, Xavier Andreo, l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, i la tinenta d’alcaldessa Mar Molina, dins el bus d’hidrogen. Autor: J.d.A.

En el cas de Sabadell, el que es fa ara és una prova sense passatgers durant dues setmanes. El fabricant polonès Solaris Bus Ibèria l’ha cedit de forma gratuïta i la TUS el testarà de dia pels carrers de la ciutat i el carregarà de nit a la Zona Franca. La prova, que s’ha presentat aquest divendres, servirà per veure com funciona per la ciutat, com s’adapta al posar-hi pes o engegar la calefacció o l’aire condicionat, quina autonomia té i també per valorar escenaris de futur.

“El preu d’un bus amb hidrogen és més elevat. Però ara ja han baixat, i per això TMB n’ha comprat 36. El problema per la TUS pot ser el cost operacional, perquè cal carregar-lo a la Zona Franca. En tot cas la prova servirà per fer simulacions i traçar escenaris”, ha assegurat el gerent de la TUS, Xavier Andreo. “Tenim clar que hem d’anar transformant la flota i el bus d’hidrogen té zero emissions i no contamina. Pot ser una bona opció”, ha assegurat l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés.

Ara per ara, comprar-lo sembla difícil. No obstant, hi ha un projecte sabadellenc que el podria fer rendible, quan es dugui a la pràctica. Es tracta del projecte Biotop, que lidera Aigües Sabadell i que vol generar hidrogen verd a la depuradora de Sant Pau de Riu-sec, entre altres millores. Està pendent de finançament. “És un projecte molt maco, que convertirà a més els residus en recursos i en energia i si es dugués a la pràctica ens ho posaria més fàcil”, ha reconegut el president de la TUS, Paco López.

Menys dièsel; més híbrids i elèctrics

A la pràctica, la realitat de la flota de la TUS passa per la retirada de busos dièsel i el seu recanvi per busos elèctrics i híbrids. L’Ajuntament en comprarà 13 en breu, set híbrids i sis elèctrics. Quan arribin, dels 70 busos de la TUS ja només el 40 per cent seran de gasoil.

Foto portada: el bus d’hidrogen que provarà la TUS, al Racó del Campanar, aquest matí. Autor: J.d.A.

Comments are closed.