Foto portada: l'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, i la presidenta de FGC, Marta Subirà, aquest dimecres. Autor: David B.

Un segle de l’arribada dels FGC i 15 nous trens a la línia del Vallès aquest estiu

  • L’1 de juny de 1922, i amb polèmica, va arribar el ferrocarril elèctric al barri de Gràcia. Va ser el germen dels actuals FGC.
  • La incorporació de 15 nous trens aquest estiu a la línia del Vallès augmenta un 37,5 per cent la capacitat de la línia.

El primer dia de juny de 1922, fa tot just un segle, va arribar el ferrocarril elèctric per primer cop a Sabadell. Llavors als afores del nucli urbà, i tot enmig d’una gran polèmica, sense inauguració oficial fins l’any 1925 (més info: ‘L’arribada dels FGC‘). L’elèctric va ser el que ha acabat sent amb el pas dels temps els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, també coneguts simplement com els ‘catalans’. Un segle després, representants de l’empresa pública FGC i de l’Ajuntament han celebrat un viatge commemoratiu entre Sabadell Parc del Nord i l’estació Can Feu – Gràcia.

La marca turística, Visit Sabadell, ha retolat un dels trens que circulen per la línia del Vallès amb motius de promoció turística de la ciutat. El centenari de l’elèctric arriba amb novetats: aquest estiu començaran a circular 15 nous trens per la línia del Vallès. La línia té dos ramals: Sabadell i Terrassa i un tram comú, entre Sant Cugat i la plaça de Catalunya de Barcelona. D’aquesta manera, la capacitat creixerà un 37,5 per cent, passant de 80 milions de viatgers a l’any a 110 milions de viatgers. En hora punta, passarà un tren cada cinc minuts entre Sabadell i Sant Cugat i un tren cada 2,5 minuts entre Sant Cugat i Barcelona.

El tren rotulat per visitsabadell conté diverses imatges de la ciutat. Autor: David B.

La directora de FGC, la santcugatena Marta Subirà, ha parlat de “salt endavant” a partir d’aquest estiu. Un salt gairebé definitiu perquè la via ja no donarà més de si. En altres paraules, la capacitat haurà arribat al màxim.

La presidenta dels FGC i Farrés, en un dels nous convois. Autor: David B.

Justament un ferrocarril clàssic s’ha instal·lat, amb motiu del centenari, a la via de l’estació Can Feu – Gràcia. Les autoritats municipals i de FGC l’han visitat encuriosits, com també l’exposició commemorativa al vestíbul de l’estació, que després anirà a les estacions de Plaça Major i Sabadell Nord.

5 anys de l’extensió dels FGC fins el Parc del Nord

El centenari de l’elèctric arriba poques setmanes abans del cinquè aniversari de l’extensió dels FGC a Sabadell. Després d’una inversió d’uns 400 milions d’euros entre 2008 i 2017, es van construir estacions al Parc del Nord, la plaça d’Espanya (intercanviador amb Rodalies), La Creu Alta, el Passeig de la plaça Major i una nova estació a Gràcia. L’estació històrica de Sabadell Rambla és ara un centre de formació. L’antiga Sabadell Estació va ser enderrocada. En aquest lustre, el nombre de viatgers sabadellencs als FGC ha crescut de forma notable, com ha destacat l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés.

Més informació:

Foto portada: l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, i la presidenta de FGC, Marta Subirà, aquest dimecres. Autor: David B.

Comments are closed.