Obligar a portar casc als ciclistes per la ciutat? A favor o en contra?

  • La DGT impulsa un nou codi de circulació que planteja imposar el casc obligatori pels ciclistes a la ciutat.

  • La Junta de Portaveus de Sabadell rebutja aquesta obligació. Què en penseu vosaltres?

Per la ciutat caldria que els ciclistes circulin amb casc? O no és necessari? Aquesta disjuntiva porta de corcoll des de fa setmanes els ciclistes i la Direcció General de Trànsit espanyola, que reforma el codi de circulació i vol el casc obligatori per reduïr els accidents. S’ha generat un gran debat social al voltant del tema? Què en penseu?

La Junta de Portaveus de Sabadell, on es reuneixen els portaveus municipals dels grups amb representació a l’Ajuntament, ha aprovat aquest divendres una moció de rebuig al casc obligatori per circular amb bicicleta. L’han  votat tots els grups presents: PSC, CiU, PP, Entesa i ICV.

El text insta la Direcció General de Trànsit (DGT) a no incorporar el casc obligatori per ciutat i en qualsevol cas que es promocioni el seu ús voluntari en vies urbanes, sobretot en el cas dels menors d’edat. En segon lloc, es proposen que en les zones en que només hi hagi un sol carril de circulació per sentit les bicicletes circulin pel carril central per afavorir la seva seguretat. Finalment, s’insta als grups amb representació al Congrés dels Dputats a fer gestions per complir aquesta moció. De fet, al Congrés el diputat sabadellenc Carlos Corcuera (PSC) ha estat un dels diputats més batalladors contra aquesta nova proposta, que també ha comportat bicicletades festives a diverses ciutats contra la proposta de la DGT.

La moció aprovada a Sabadell condidera que obligar a portar el casc obligatori és “excepcional” en el marc europeu. Cap dels països on moure’s amb bicicleta és habitual obliga a portar casc a les ciutats. També creuen que pot tenir efectes discutibles sobre la seguretat, la salut pública i la millora del medi ambient, ja que desincentiva la mobilitat en bicicleta. Es creu també que el fet de portar casc té efectes dubtosos en col·lisions amb vehicles de motor quan van a més de 30 quilòmetres per hora.

Quants accidents hi ha a l’any?

L’any 2011 van haver-hi a Espanya uns 3.500 accidents ciclistes, però la inmensa majoria van ser en carretera. La mortalitat a Espanya per accident de bicicleta en ciutat oscil·la entre 10 i 15 persones a l’any, i la xifra es va reduïnt mica en mica a mesura que les ciutats impulsen carrils bici, zones pacificades de velocitat reduïda o que hi ha més ciclistes als carrers i els conductors són més conscients de la seva presència.

Foto portada: Ciclistes passant pel passeig. Autor David B.

Comments are closed.