Foto portada: obres per ampliar les voreres al carrer d'Antoni Forrellat, a Torreguitart. Autor: Izan Vizuete.

Les obres envaeixen la Gran Via

  • Quatre de les nou actuacions del Programa Gran Via-Ripoll han començat recentment. En breu s’iniciaran dues més.
  • Matas (Junts): “El projecte de fons va més enllà; passa per transformar del tot la Gran Via desencallant la Ronda del Vallès”.

La meitat de les obres previstes pel Programa Gran Via-Ripoll han començat en les darreres setmanes. Així s’estan produint treballs a quatre punts laterals de la principal artèria de Sabadell. En les properes setmanes començaran obres a dos espais més: Quevedo (Covadonga) i Calassanç i Duran (Eixample).

Les actuacions laterals a la Gran Via són producte del suport de Junts per Sabadell al govern municipal socialista des de començaments d’aquest mandat. Tot a l’espera d’una solució a llarg termini a la mobilitat de la principal artèria de Sabadell. Segons l’executiu municipal i Junts per Sabadell han de passar per la Ronda Nord Sabadell-Terrassa o, almenys, per la connexió de la C-58 amb Castellar, en la Ronda Nord de Sabadell.

De moment, però, tot queda lluny. Ara per ara hi ha quatre actuacions en marxa. Són les següents, de nord a sud. Per una banda, hi ha l’ampliació de voreres al carrer d’Antoni Forrellad, en el lateral de la Gran Via que va de la plaça d’Espanya fins el mercat de la Creu Alta, al barri de Torreguitart. Es canvia l’enllumenat, s’estan ampliant les voreres per donar més espai al vianant i es farà un carril bici. Costaran 455.000 euros i duraran quatre mesos.

Foto portada: el pas provisional en superfície de la Gran Via al Parc Taulí, fa uns dies. Autor: Izan Vizuete.
El pas provisional en superfície de la Gran Via al Parc Taulí, fa uns dies. Autor: Izan Vizuete.

Per una altra part, a La Creu Alta hi ha l’adeu al pas de vianants soterrat del Parc Taulí. El pas ja s’ha tancat però s’està habilitant el nou pas en superfície. Una actuació no exempta de riscos i crítiques perquè pot implicar més retencions a la Gran Via. Costaran 180.000 euros i s’allargaran dos mesos.

Al Centre, hi ha la supressió de la zona blava del carrer Estació per convertir-lo en una plaça de 2.500 metres quadrats. El triangle de la zona blava del carrer Estació-Illa i la Gran Via ha passat a la història. Ara es farà una zona d’estada o plaça. Amb el temps haurà de ser un espai verd. Les obres ronden els 800.000 euros.

L'antiga zona blava del carrer Estació serà una zona d'estada. Autor: Izan Vizuete.
L’antiga zona blava del carrer Estació serà una zona d’estada. Autor: Izan Vizuete.

Finalment per ara, s’està fent una nova zona d’estada entre l’avinguda de Barberà, la Rambla i la Gran Via. En una de les portes d’entrada al Centre, just al costat de la Torre Gorina, l’antic Cal Pané, el Baixador de la Rambla, la cantonada de la Gironina o del Viena. Un espai molt cèntric de Sabadell. S’està reconvertint la zona perquè el vianant hi guanyi pes. 266.000 euros.

Dues obres més començaran en breu

En les properes setmanes, com a tard a principis de març, començaran dues obres més del Programa Gran Via – Ripoll. Es tracta de la pacificació d’un tram del carrer Quevedo, porta d’entrada a la fàbrica Artextil (416.000 euros). S’obrirà el pati de la fàbrica a la ciutat, generant una nova plaça de 3.500 metres quadrats. La segona obra que començarà en breu serà la conversió en una zona d’estada de 1.500 metres quadrats del carrer Calassanç i Duran (400.000 euros en dues fases).

“L’objectiu global és transformar aquesta autopista urbana. 53.000 veïns i veïnes tenen afectada la seva qualitat de vida per la contaminació ambiental i acústica per sobre dels nivells aconsellables. Una Gran Via que divideix Sabadell en dues meitats i genera un efecte frontera. Hem de transformar-la en un passeig més verd”, assegura el portaveu municipal de Junts per Sabadell, a l’oposició formal però regidor responsable del Programa Gran Via- Ripoll. Matas destaca que els fons Next Generation paguen bona part de la inversió i assegura que “el projecte de fons va més enllà i passa per transformar del tot la Gran Via desencallant la Ronda del Vallès, la Ronda Nord, que connecti Terrassa, Sabadell i la C-58 a Castellar per treure 35.000-40.000 vehicles de la Gran Via”.

D’entre les actuacions previstes, queden tres per més endavant. Per una banda, l’ampliació d’espai per al vianant al carrer de l’Alcaldé Ribé (lateral de la Gran Via entre la plaça d’Espanya i l’avinguda de Matadepera). Són més de 700.000 euros. L’empresa que va guanyar el concurs ha renunciat a fer-les i s’han d’adjudicar de nou. Es preveu que comencin en el tram central d’aquest any. I per altra banda, les obres a l’entorn del tanatori (290.000 euros) i la supressió de dos passos soterrats de la Gran Via entre la carretera de Barcelona i la Rambla (davant dels antics Maristes, per exemple, i al carrer Sant Pau).

La reforma de l’exterior de Fira Sabadell, l’any vinent

També queda per més endavant una de les darrers incorporacions al Programa Gran Via – Ripoll: l’enjardinament de la plaça lateral de Fira Sabadell, prevista per al 2024.

Foto portada: obres per ampliar les voreres al carrer d’Antoni Forrellad, a Torreguitart. Autor: Izan Vizuete.

Comments are closed.