Autora: Lucía Marín.

Els patinets elèctrics es propaguen a la velocitat de la llum: “ja no és només una cosa del jovent”

Els patinets elèctrics cada vegada estan més presents en la via pública, sigui circulant per la calçada o per la vorera. El seu ús creixent ha generat dubtes, i també crítiques, al respecte: per on han de circular? Els conductors han de tenir algun tipus de carnet? I assegurança? Estan subjectes a totes les normatives viàries? En aquest reportatge parlem amb usuaris, vianants, comerciants i fonts municipals per posar negre sobre blanc.

Actualment, la botiga Subway ven una seixantena de patinets cada mes, mentre que Ecoenergic en repara prop d’un centenar en el mateix període de temps, segons les dades dels respectius encarregats. Tots ells es mouen per dins la ciutat, i encara en falta una bona part. L’auge dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) es nota a peu de carrer: els patinets elèctrics circulen per pràcticament totes les vies urbanes, però no tots els conductors respecten la normativa. Tot i que en general hi ha certa ambigüitat respecte al seu ús, la DGT va aprovar unes normes de circulació específiques per aquest tipus de transport el gener del 2021 i el missatge és clar: prohibit anar per les voreres, les zones de vianants, les vies interurbanes, les autovies, les autopistes, les travessies i els túnels urbans. Hi ha qui s’ha informat correctament i, per tant, ho compleix, qui ho desconeix i també qui n’és conscient però en fa cas omís.

“L’altre dia a l’autoescola vaig saber que, en teoria, no podria circular per la vorera amb el patinet, però continuo anant-hi per seguretat. Anar per la carretera em fa cert respecte perquè hi ha molt trànsit i tenim les de perdre”, reconeix un usuari, Yerick Belzael, a l’encreuament de la Gran Via amb la carretera Prats de Lluçanès.

Això crispa a molts vianants que han d’esquivar patinets elèctrics a uns 15 km/h per artèries tan concorregudes com la Rambla, de l’Avinguda Matadepera o l’Avinguda Barberà així com per carrers més estrets al cor dels barris. El fet que no sigui necessari tenir el carnet de conduir és un altre factor que encara contribueix més a generar actituds contràries i, en part, és per això que alguns municipis han començat a regular internament el seu ús. L’ajuntament de Cambrils, per exemple, va establir una ordenança municipal que fixa una velocitat màxima així com una edat mínima a l’hora de conduir un patinet elèctric i ja fa uns mesos que multa als infractors.

Autora: Lucía Marín.
Un patinet amb dues persones; no està permès. Autora: Lucía Marín.

En el cas de Sabadell no hi ha cap normativa específica, però la Policia Municipal sanciona aquelles accions que contradiuen la normativa general. Tot i això, el tinent d’alcaldessa de Seguretat i Civisme, Jesús Rodríguez, considera que “la DGT hauria de trobar l’equilibri entre la utilització d’aquestes noves formes de mobilitat i la garantia de la seguretat de la ciutadania; com per exemple fent obligatori un permís de circulació, portar casc o tenir una assegurança”. Alguns vianants i alhora conductors també ho creuen així.

“Si ja hem d’anar amb compte amb les motos, imagina’t amb els patinets que tenen actituds totalment imprevisibles! Pugen i baixen de la vorera quan els sembla, s’escolen per tot arreu, moltes vegades van pel mig de la calçada i és impossible avançar-los… No pot ser que vagin a la seva bola quan tots hem de complir unes normes”, reivindica el sabadellenc Llorenç Solé, qui cada dia agafa el cotxe per anar a la feina.

En canvi, una treballadora de l’Hospital Parc Taulí, Trini Pacheco, hi va amb el patinet del seu fill. A banda d’estalviar-se bona part dels embussos, aquesta usuària destaca que tenir un VMP a la família els ofereix beneficis com aquest: compartir un mitjà de transport prou ràpid i versàtil; fet que no podrien fer amb una moto o un cotxe. Segons l’encarregat de la botiga Subway, David Artigas, un patinet elèctric estàndard costa uns 500 euros i tenen uns 20 quilòmetres d’autonomia. El de Yerick Belzael, per exemple, en té 30 i el carrega dues vegades a la setmana.

Patinets elèctrics. Autora: Lucia Marin
Un patinet elèctric a l’Avinguda Barberà. Autora: Lucia Marin

Els patinets elèctrics s’han convertit en un nou mitjà de transport urbà per a molts sabadellencs: “Ja no és només una cosa del jovent, sinó que també s’hi ha sumat la gent més gran o adulta”, assegura Artigas. En aquest sentit, el propietari de la botiga especialitzada en reparacions de patinets elèctrics, Ecoenergic Patinets, Jan Pol Pastor, sí que observa certes diferències: “El jovent els acostuma a maltractar-los bastant més. Tenen més compte amb una moto que amb un patinet, però els dos són molt delicats. En canvi, els adults vigilen més en general”.

Foto portada: usuaris de patinets elèctrics. Autora: Lucia Marin.

Comments are closed.