La primera avioneta elèctrica a Espanya, a l'aeroport de Sabadell aquest dimecres. Autora: Lucia Marin.

La primera avioneta elèctrica del sud d’Europa s’enlaira a Sabadell

La primera avioneta elèctrica del país i certificada per la Unió Europea s’ha estrenat a l’aeroport de Sabadell. El president de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell, Joan-Pere Nogueroles, l’ha presentat aquest dimecres al matí in situ i n’ha destacat els principals avantatges respecte de les que funcionen amb motor: menys soroll, zero emissions i la mateixa seguretat que les convencionals. La primera passatgera ha estat l’alcaldessa de la ciutat, Marta Farrés, i després del vol ha avalat la descripció de Nogueroles.

22 de juny de 2022: el dia en què s’ha enlairat la primera avioneta elèctrica d’Espanya. Un dia que el sector etiqueta d’històric i que l’alcaldessa de Sabadell celebra encara més per haver fet aquesta estrena a l’aeroport de Sabadell. La presentació de la primera aeronau elèctrica i amb el certificat de seguretat de la Unió Europea s’ha celebrat aquest dimecres al matí i, posteriorment, s’ha procedit a una exhibició per demostrar les característiques descrites: només se sent el soroll de l’hèlix i funciona sense combustible; per tant, zero contaminació acústica ni mediambiental. “Hi ha dies i imatges que marquen el futur; i aquí tenim una imatge que marca el futur de l’aviació. (…). I aquesta fita no és fruit de la casualitat, sinó que darrere hi ha una clara intenció de que això passi al nostre territori. La nostra comarca, i en aquest cas Sabadell, pot ser motor de canvi”, aplaudeix Marta Farrés.

El president de l'Aeroclub Barcelona-Sabadell, Pere.Joan Nogueroles, a la presentació del primer avió elèctric a Espanya. Autora: Lucia Marin
El president de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell, Pere.Joan Nogueroles, a la presentació del primer avió elèctric a Espanya. Autora: Lucia Marin

Funciona a través de dues bateries, té una hora d’autonomia (però es pot anar recarregant durant el vol) i pesa 500 quilos. De fet, aquest és un dels motius pels quals el model elèctric, que ja fa temps que funciona en autobusos, cotxes i motocicletes, ha tardat una mica més a implantar-se en els transports aeris.

“Un cotxe pesa al voltant de dues tones [2.000 kg]; aquesta avioneta, 500 kg. És molt més lleugera i, per tant, abans de fer qualsevol pas endavant, ho volem tenir tot molt ben controlat. No fem cap pas sense garantir que sigui segur”, ha explicat Pere-Joan Nogueroles.

Farrés, que ha tingut l’oportunitat de volar en aquesta avioneta pionera a Espanya, destaca l’estabilitat que ha percebut durant el trajecte, el no soroll que genera i l’estalvi energètic que ofereix. Noguera ha afegit que, en cas que fallés una de les dues bateries, l’altra tindria prou suficiència per mantenir-la a l’aire. Cal tenir en compte, però, que el model d’aeronaus que utilitzen a l’aeroport de Sabadell és molt més lleuger i de menor dimensions que els avions comercials.

Punt d’inflexió

La presentació ha estat al Museu de l’Aeroport, un espai que tampoc ha estat gens atzarós: “avui és un dia històric i que marca el futur que vindrà. Aquest serà l’avió del futur”, han coincidit a destacar tant Farrés com Nogueroles. Al costat justament hi havia una rèplica del primer avió que va fer un vol documentat a Espanya l’any 1910.

L'alcaldessa Marta Farrés a la primera avioneta elèctrica d'Espanya. Autora: Lucia Marin.
L’alcaldessa Marta Farrés a la primera avioneta elèctrica d’Espanya. Autora: Lucia Marin.

Ara, un dels principals reptes que l’Aeroclub Barcelona-Sabadell actualment té entre mans és renovar la flota del centre cap a aquesta direcció: avionetes elèctriques i amb més autonomia. Un repte compartit amb el transport per carretera.

Foto portada: La primera avioneta elèctrica a Espanya, a l’aeroport de Sabadell aquest dimecres. Autora: Lucia Marin.

Comments are closed.