Foto portada: la Ronda Ponent, en una imatge d'arxiu.

Sabadell concretarà la ZBE a l’octubre en el marc de l’Arc Metropolità

Ni al capdavant ni a la cua: al ‘pilot’. Sabadell és un dels 120 municipis d’Espanya que tenen “en tràmit” la implantació de la Zona de Baixes Emissions, obligatòria des de principis d’any. Només hi ha un quinzena de municipis que la tenen en vigor mentre que una vintena ni tan sols han iniciat els tràmits. L’Ajuntament vol pactar com s’aplicarà dins dels municipis que formen l’Associació de l’Arc Metropolità. El mes vinent espera tancar el calendari definitiu, així com la lletra petita.

Des del passat 1 de gener, les 150 ciutats espanyoles de més de 50.000 habitants estan obligades a tenir una Zona de Baixes Emissions (ZBE). Nou mesos després, només 14 ciutats la tenen activada. Barcelona (en l’ámbit de les Rondes de Dalt i Litoral) ja l’ha implantat fa temps. Al Vallès Occidental, funciona a Sant Cugat del Vallès. Són els que van al capdavant.

El Ministeri de Transició Ecològica ha publicat fa uns dies una eina per mostrar en quin estat es troben la resta. Hi consten les 120 ciutats que tenen els tràmits inicials. Són el 80 per cent del total. I entre elles Sabadell. Però també Terrassa, Rubí, Mollet o Granollers al Vallès, Lleida, Girona i Tarragona a Catalunya o València, Màlaga, Granada, Bilbao, Donosti o Cadis al conjunt de l’Estat. Les tenen “en tràmit”. En terminologia ciclista, el pilot ciclista. Al furgó de cua, una vintena de ciutats que no han començat els tràmits. Entre les ciutats catalanes, Cerdanyola del Vallès no ha començat els tràmits necessaris, segons l’aplicatiu. Formen el furgó de cua.

A més, les ZBE estan sent objecte de disputa partidista en els darrers mesos. Alguns consistoris s’estan despenjant, especialment després de l’accés de la dreta a moltes alcaldies. A Catalunya, l’ajuntament de Badalona (en mans del PP) ha anunciat una moratòria que a la pràctica posposa la ZBE fins l’any 2027. Gijón, Valladolid, Castelló o Elx també volen esquivar les zones de baixes emissions. El govern centrals els ha recordat per carta que hauran de tornar les ajudes europees si fan marxa enrere.

Què són les ZBE?

Les zones de baixes emissions són àrees situades al centre de les ciutats en les que es prohibeix la circulació i estacionament dels vehicles més contaminants. L’objectiu és millorar la qualitat de l’aire. A Espanya s’havien d’activar en els 120 municipis de més de 50.000 habitants a 1 de gener de 2023. A Catalunya, s’hi sumaran els de més de 20.000 habitants a partir de l’1 de gener de 2025. No obstant, a la mateixa cimera entre el govern català i els ajuntaments van decidir posposar l’entrada en funcionament a Catalunya a l’any 2024 o, com a tard, l’1 de gener de 2025. Per la seva part, les organitzacions ecologistes denuncien l’incompliment generalitzat de la Llei del Canvi Climàtic.

Que se sap de la ZBE de Sabadell?

L’Ajuntament insisteix que estan complint el calendari pactat amb la Generalitat fa un any. “Ja hem definit l’àmbit”, asseguren fonts municipals. Quin serà? El Centre. En altres paraules, tot el rectangle dins la Ronda Ponent, Ronda Zamenhof – Vilarrubias, Gran Via i carretera de Barcelona – Terrassa. Dins d’aquest rectangle, tot el Centre, només hi podran entrar els vehicles autoritzats.

Ara, apunten, “estem implantant la infraestructura” i els “panells informatius”. L’Ajuntament ha obtingut fons europeus Next Generation per preparar la implantació de la Zona de Baixes Emissions. Fa un any l’Ajuntament va invertir prop de 200.000 euros en comprar vuit panells informatius (més info: ‘Primer pas de la ZBE‘). Llavors es va estimar que el cost per preparar la ZBE seria de 1,6 milions d’euros i que la Comissió Europea en pagaria el 80 per cent.

Pel que fa al calendari i criteris definitius, l’Ajuntament retrotrau a la reunió prevista per al mes d’octubre a l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità, una entitat impulsada i presidida per l’alcaldessa de Sabadell, per definir-los plegats. És un dels missatges que ha anat repetint Farrés des de fa temps: cal coordinar el que es faci als municipis. Que no faci la guerra cadascú pel seu compte. A més a Catalunya tots els municipis de 20.000 habitants o més (i no només els de 50.000 en endavant) tindran ZBE. Per tant, Barberà, Castellar o Sant Quirze també n’han de fer una.

Sense ser oficial, hi ha alguns indicis que apunten a una ZBE flexible. A finals de novembre de l’any passat, Farrés va deixar-hi la porta oberta al ple. Ho va fer a partir d’una moció de Ciutadans. El text preveia una moratòria d’entre dos anys per als vehicles amb etiqueta ambiental A i sis anys si es tenia l’etiqueta ambiental B. A més, que els residents dins l’àmbit afectat per la ZBE puguin circular-hi. I finalment que els vehicles clàssics puguin moure’s amb usos recreatius. En total, Cs calculava que 7.500 vehicles veurien flexibilitzada la restricció de circulació.

Més informació:

Foto portada: la Ronda Ponent, en una imatge d’arxiu. Serà una de les fronteres de la ZBE local.