La ciutat gallega de Pontevedra s’ha convertit en els darrers anys en un model internacional de transformació. La ciutat sense cotxes, la ciutat ideal per anar amb nens o la ciutat preparada per al segle XXI són alguns dels qualificatius que atresora aquesta ciutat de províncies gallega, històricament conservadora i ciutat natal de l’expresident del govern espanyol Mariano Rajoy. Una delegaicó de Pontevedra presentarà el proper dilluns a Sabadell el seu cas d’èxit.
Davant els dubtes i la manca de models, Sabadell busca llum. N’ha trobat a Eindhoven, ciutat holandesa amb qui té algunes relacions. Fa unes setmanes al Gremi de Fabricants va conèixer una mica el model d’Avilés, a Astúries. I ara s’emmiralla també en Pontevedra, capital de les Ries Baixes i ciutat de províncies d’uns 80.000 habitants.
Fa dues dècades, era una ciutat per als cotxes, amb 100.000 vehicles entrant a la ciutat cada dia), amb molt soroll, baixa qualitat de l’aire i moltes barreres. En aquest temps, s’ha donat la volta a la situació com un mitjó: amb el centre històric per a vianants, limitant la velocitat dels vehicles a 30 quilòmetres per hora i creant més de 40 quilòmetres de camins per a vianants i per a bicis a l’entorn fluvial. Pontevedra va ser guardona amb el premi UN-Habitat Award de l’any 2014, que premia les millors bones pràctiques urbanes.
L’any 2016, ni el 2015 ni el 2014 va haver-hi ni una sola multa de velocitat a la ciutat. No tenen radars. Ni accidents mortals. Només tres de cada 10 persones que es mouen per la ciutat ho fan en cotxe.
Presentació a la Casa Duran
La setmana vinent, una delegació de Pontevendra explicarà el seu model a Sabadell en un acte a la Casa Duran. Ho faran el regidor d’Urbanisme, César Mosquera, vicepresident de la Diputació de Pontevedra, el regidor de Mobilitat, Demetrio Gómez, i el cap de la Policia Local, Daniel Macenlle.